7. novembra 2017

Tradičné zázvorníky


Zázvorníky mi pripomínajú detstvo - piekla ich každý rok moja krstná mama.
Žiaľ zošit s jej receptami sa mi kdesi stratil a tak som lovila v pamäti aspoň útržky z pečenia a hľadala som recept, ktorý by sa podobal tomu jej.


foto : Piešťanský týždeň ... takto si pamätám zázvorníky z detstva

Skúšala som aj "modernejšiu" verziu s práškom do pečiva (tradične sa používa Salajka, čo je špeciálny kypriaci prostriedok pre niektoré druhy koláčov), a bez "odležania" zázvorníkov, ale nebolo to ono - chuť bola síce veľmi podobná, ale tvar a konzistencia bola iná - takže ak chcete ozaj pravé zázvorníky, určite použite Salajku (inak nazývaná aj jelenia soľ, amonium či cukrárske droždie). Salajka má veľmi výrazný charakteristický pach, ale nebojte sa ten sa pri pečení stratí.



Nakoniec som našla na internete jeden recept, ktorý sa najviac podobal tomu nášmu domácemu (Zázvorníky od Marty) a podarili sa na prvý krát, akurát nabudúce nechám cesto pri vaľkaní kúsok hrubšie, aby boli zázvorníky vyššie.


... a takto sa podarili mne - musím si zaobstarať inú formičku

Pri pečení tradičných zázvorníkov treba dodržať určitú postupnosť - teda zamiesiť a vykrojiť a nechať 24 hodín stáť, obracať pri ukladaní na pekáč (niekto obracia, niekto nie, u nás sa obracali) - všetko je popísané v recepte.    

Potrebujeme :

4 vajcia
500 g práškového cukru
4 PL oleja alebo cca 70 g masla
15 - 20 g mletého sušeného zázvoru
1/2 ČL salajky
600 - 700 g hladkej alebo polohrubej múky (podľa veľkosti vajíčok) 

PRÍPRAVA :

Vajcia vyšľaháme s cukrom do peny, pridáme olej, zázvor, Salajku a múku a rukami vypracujeme cesto. Cesto rozvaľkáme na hrúbku cca 1 cm, vykrajujeme vykrajovačkou (u nás mávali tvar kvietku s dierkou v strede) a ukladáme na plech vyložený papierom na pečenie tak, že navrchu bude spodná strana - teda tá, ktorá bola na doske. Necháme asi 24 hodín zaschnúť. Pečieme v rúre vyhriatej cca na 160-170°C cca 10 - 15 minút, keď zružovejú sú upečené. Ja som robila z polovičnej dávky a vyšlo mi okolo 40 kusov. 

Zázvorníky patria medzi suché trvanlivé pečivo, takže ich treba upiecť o čosi skôr a nechať odležať v uzavretej dóze s rozkrojeným jablkom alebo kúskom chleba, aby trocha zmäkli.

Poznámka : 

Blýska sa na lepšie časy, pretože suseda mi priniesla recept od mojej krstnej, ktorý som ja stratila, takže som skúsila aj podľa toho a tie vyšli lepšie, aj keď tiež nie sú dokonalé - no čo už, asi tento rok zázvorníkom nepraje.

Podľa nášho rodinného receptu potrebujeme (na cca 70 - 80 ks) :

360 g polohrubá múka špeciál osiata
300 g práškový cukor osiaty
3 malé vajíčka
1 PL zázvor sušený
na špic noža Salajka

Príprava je rovnaká ako je vyššie uvedené, akurát nepridávame olej. Pečieme na druhý deň v rúre vyhriatej na 150°C cca 10 - 15 minút.
  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára