24. marca 2019

Makový zákusok s višňovo-malinovou plnkou

Tento koláčik ma na prvý pohľad očaril svojim vizuálom - čierno-biele makové cesto, tmavá červená ovocná plnka, vanilkový krém a biela lesklá poleva - tvoria podľa mňa neskutočne sexy farebnú kombináciu. 

Tak aj napriek tomu, že nemám rada mak - rozhodla som sa tento koláčik vyskúšať. Recept v pôvodnej verzii sa volá "cherry lady" a nájdete ho TU

originál .. foto : bozskerecepty.sk 

Ja som recept trošička upravila podľa svojich chutí, ale ozaj iba minimálne. Neviem na akú veľkosť pekáča sa pečie originál (v recepte to nie je uvedené), ja som robila z polovičnej dávky do formy s priemerom 20 cm.



Na formu s priemerom 20 cm potrebujeme :

cesto

4 bielky
2 žĺtky
70 g mak (premletý)
50 g strúhaný kokos
50 g mandľová múka
50 g krupicový cukor
1/2 prášok do pečiva

krém

2 žĺtky
1 šálka (200 ml) mlieko
1/2 vrecka vanilkový puding (použila som dr. Oetker s pravou vanilkou)
1 PL hladká múka
1 kopcovitá PL krupicový cukor
2 ČL citrónová šťava
2 ČL čerešňový likér (voliteľné)
125 g maslo
1/4 ČL mletá Bourbon vanilka (alebo 1 ČL vanilkový extrakt)

ovocná vrstva

200 g mrazené višne bez kôstok 
50-70 g maliny (mrazené alebo čerstvé)
1 PL citrónová šťava
1 ČL škrob
1 kopcovitá ČL prášková želatína
trocha vody

poleva

60 g biela čokoláda (použila som Milku)
100 g smotana 33%
1 ČL prášková želatína
1 ČL citrónová šťava
trocha vody

PRÍPRAVA :

Na cesto najskôr vyšľaháme bielky s cukrom, po jednom zašľaháme žĺtky, mak (v recepte nebolo písané či mletý alebo celý, tak som ho iba "premlela" na kávovom mlynčeku - nebol ani celý ani úplne mletý), strúhaný kokos, prášok do pečiva a nakoniec ručne vmiešame mandľovú múku. 

Cesto pečieme v dvoch formách rovnakej veľkosti, ktorých dno sme vystlali papierom na pečenie (cesto je také drobivejšie - nedalo by sa prekrojiť ak by ste robili v jednej forme). Pečieme v rúre zohriatej na 170°C cca 15-20 minút. Po upečení vyberieme z rúry a necháme úplne vychladnúť.

Kým sa pečú a chladnú korpusy pripravíme si ovocnú plnku a krém. Najskôr ovocnú plnku - potrebuje schladnúť a čiastočne stuhnúť. Višne dáme do hrnca, podlejem trošičkou vody, pridáme cukor, citrónovú šťavu a rozvaríme (moje boli nejaké tuhé, nechceli sa rozvariť tak som ich trocha mixla ponorným mixérom - nabudúce časť pokrájam na menši kúsky). Maliny pridáme až ku koncu, ak by sme ich dali na začiatku, úplne by sa rozpadli. Ku koncu pridáme škrob rozmiešaný s kvapkou vody a napučanú želatínu, ktorú sme rozpustili na sporáku. Plnku odložíme nabok a necháme vychladnúť, občas premiešame a skontrolujeme či dostatočne stuhla.

Na krém vymiešame žĺtky s cukrom, múkou a troškou mlieka. Zvyšne mlieko privedieme k varu, pridáme žĺtkovú zmes, uvaríme hustý puding, odstavíme a necháme prikrytý vychladnúť (prikrytý preto, aby sa neurobila šupka). Pokiaľ puding chladne, vymixujeme maslo izbovej teploty do peny. Do masla postupne zašľaháme vychladnutý (vlažný) puding, vanilku, citrónovú šťavu a likér. Vymixujeme hladký krém.

A môžeme pospájať jednotlivé vrstvy - prvý bude korpus, naň rovnomerne nanesieme ovocnú plnku, na plnku dáme vanilkový krém a celé to ukončíme druhým korpusom. Boky uhladíme a koláčik necháme hodinku-dve stuhnúť v chladničke. 




Po stuhnutí polejeme polevou, ktorú pripravíme tak, že želatínu necháme "napučať" v troške vody a citrónovej šťavy (priznám sa že ma zarazila táto kombinácia - ale recept je recept). Smotanu zahrejeme po bod varu, nalejeme ju na posekanú čokoládu, rozmiešame do hladka, pridáme napučanú želatínu, ktorú sme rozpustili na slabom ohni (nesmie sa variť), rozmiešame, chvíľku necháme chladnúť a tuhnúť a polejeme vychladnutý koláč. Poleva je vďaka želatíne krásna lesklá, pripomína zrkadlovú polevu. Dozdobíme a podávame.


1 komentár:

  1. Vynikajúci zákusok, trocha náročný, ale zvládne ho aj začiatočník.

    OdpovedaťOdstrániť