28. januára 2018

Makovo - marhuľový koláč

Mak je ďalšou zo surovín s ktorými nie som kamarátka. Nikdy som ho nemala rada a ani som ho nejedáva. Ale má veľa benefitov pre organizmus (okrem iného normalizuje hladinu cukru v krvi, odkysľuje organizmus, dopĺňa dobrý tuk, odstraňuje vysoký cholesterol, podporuje pevnosť kostného tkaniva, ...), tak som ho kúpila s tým, že nájdem spôsob ako ho zakomponovať do jedálnička. 




Ale ... mak som kúpila, uložila do pohára, pohár do potravinovej skrine a pri priebežnom triedení som zrazu zistila, že sa blíži koniec doby spotreby bez toho, aby som ho nejako využila vo svoj prospech - a veru zišlo by sa, lebo moje kosti a cholesterol už nie sú to čo kedysi. 

A tak som poprosila uja Googla aby našiel nejakú makovú maškrtu na nedeľu. Hovorí sa že "kto hľadá nájde" a aj ujo Google našiel vhodný recept, ktorý som upravila podľa seba a aktuálneho stavu špajze. Príprava je rýchla, asi najdlhšie bolo čakanie pokiaľ korpus vychladne aby sa dal plniť.

Na formu 11 x 24 cm potrebujeme :

na korpus 

4 vajíčka (žĺtky a bielky osobitne)
120 g mletý mak
70 g kokosová múčka
20 g ovsené vločky rozmixované
50 g krupicový cukor
1 ČL prášok do pečiva
štipka soli

na plnku

4 PL marhuľový džem
7 ks kompótované marhule

na polevu 

50 g práškový cukor
šťava z polovice citróna
1-2 PL vriaca voda



PRÍPRAVA :

Z bielkov, soli a cukru vyšľaháme tuhý sneh, po jednom zapracujeme žĺtka a nakoniec jemne vmiešame rozmixované ovsené vločky zmiešané s práškom do pečiva a mak.

Cesto rovnomerne rozotrieme do formy (ja som použila silikónovú, ktorú som jemne potrela olejom). Formu položíme na pekáč (ak robíte v kovovej forme nie je to potrebné) a pečieme v rúre zohriatej na 180°C 20-25 minút podľa toho ako tá-ktorá rúra pečie (vyskúšame špajdľou, aby nebolo cesto vysušené).

Korpus necháme vychladnúť, po dĺžke ho prekrojíme na polovicu, spodnú časť potrieme džemom, uložíme marhule pokrájané na prúžky (ovocie treba nechať dobre odkvapkať), prikryjeme druhou polovicou korpusu, jemne pritlačíme a polejeme citrónovou polevou (zmiešame preosiaty cukor, citrónovú šťavu a horúcu vodudo kompaktnej masy primeranej hustoty) alebo inou polevou podľa chuti. Neodolala som a ochutnala som kúsok hneď po dokončení a musím povedať že bol lahodný, nepresladený a šťavnatý od džemu a kompótovaných marhúľ.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára