30. apríla 2018

MADLENKY

Zistila som, že tieto milé koláčiky pochádzajú z Francúzska, kde sa používajú ako čajové pečivo. Svoj pôvod majú konkrétne v Lotrinsku a meno dostali po komornej Madeleine, ktorá ich pripravila pre svojho kráľa. A tomu vraj tak veľmi chutili, že ich po nej pomenoval. 

Ja som sa najskôr zamilovala do ich vzhľadu - z nejakého dôvodu sa mi páči tvar pripomínajúci morskú lastúru. A potom ma zaujalo, že sú z piškótového cesta, ktoré mám tiež rada a na ich prípravu nie je potrebná hora surovín - je to vlastne veľmi jednoduchý dezert.




Na tento koláčik som vlastne natrafila náhodou. Doteraz som registrovala iba u nás tradične pripravované medvedie labky, ktoré som mimochodom nikdy nerobila. A keďže u mňa nikdy nie je ďaleko od nápadu po realizáciu, keď som zohnala formu (v Tescome), hneď som musela vyskúšať.

Na 10-12 kusov (veľkosť cca 5,5 x 3,5 cm) potrebujeme :

28 g hladkej múky 
30 g práškový cukor
28 g maslo (rozpustené a vychladnuté)
1 celé vajce
štipka soli
1/4 ČL mletej Bourbon vanilky (alebo vnútro z 1/2 vanilkového struku)
kóra z polovice citróna


PRÍPRAVA :

Vajíčko prešľaháme s vanilkou, pridáme cukor, soľ, citrónovú kôru a nakoniec postupne pridáme múku a rozpustené maslo. Vyšľaháme na kompaktné, hladké cesto.

Formu vymažeme maslom (použila som silikónovú formu). Ak použijete kovovú treba aj vysypať múkou. Cesto lyžicou naplníme do jednotlivých otvorov - stačí do 3/4 (ja som niektoré dala plné a cesto mi "utieklo" von - ale nebol problém po upečení prebytočné cesto odstrihnúť, takže sa vlastne nič moc nestalo). Piekla som v rúre zohriatej na 175°C cca 10 minút - treba kontrolovať, keď boli okraje tmavšie vybrala som von. Treba hneď po upečení vybrať z formy a nechať vychladnúť na mriežke - ja som ich nechala dlhšie vo forme a z tej strany, kde sa dotýkali formi boli lepkavé. Pred podávaním jemne poprášime práškovým cukrom.  


Koláčiky okrem toho, že dobre vyzerajú aj super chutia - sú mäkučké, jemné, lahodné a vôňajú po citróne. A super boli aj po dvoch dňoch (posledné kusy som mala dnes na raňajky) - neboli vôbec vysušené. Za mňa super, určite budem skúšať aj iné varianty.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára