14. apríla 2018

Dokonalé škoricovo - jablkové kysnuté slimáky


Nepochybne jeden z najlepších kysnutých koláčov, ktoré som kedy jedla.
Nebíčko v ústach ... dokonalé ... jeden kúsok nestačí.




 Napriek tomu, že sa snažím zhodiť cez sviatky získané kilečká, tomuto koláčiku sa jednoducho nedá odolať. Nerobila som ho už poriadne dlho, možno aj pár rokov, pretože je prudko žravý - a aj dnes som sa musela veľmi premáhať, aby som nezjedla komplet celý koláč - na posedenie padlo za obeť 5 hniezd a keby som neodišla do záhrady, určite ho zjem komplet celý - a to som robila naschvál z polovičnej dávky, aby sme toľko nepribrali 😋.

Recept mám zo stránky thepioneerwoman.com, ale upravila som si ho podľa seba - v pôvodnej verzii sa mi zdalo, že slimáky vo vnútri majú málo náplne a veľa cesta.

Na celú dávku (cca 25-30 kusov podľa veľkosti) potrebujeme :

cesto

2 šálky mlieka
1/2 šálky slnečnicového oleja
1/2 šálky kryštáľového alebo krupicového cukru
1 balíček sušeného droždia
4 a 1/2 šálky preosiatej hladkej múky
1/2 ČL sódy bicarbony
1/2 ČL prášku do pečiva
1/2 ČL soli

náplň

1/2 šálky krupicového cukru (ja dávam pol na pol s hnedým)
cca 3 PL mletej škorice
1 PL korenia "Jablkový závin" (voliteľné)
3/4 šálky roztopeného masla
1 väčšie jablko pokrájané na mini kúsky

karamelovo-jablková omáčka

100 g maslo
1 šálka hnedý cukor (ak zoženiete, určite použite Muscovado)
1 PL javorový sirup (alebo golden či corn sirup)
2 PL mlieko
2 PL calvados (nemusí byť)
3-4 jablká

POSTUP :


Na cesto v menšom hrnci zahrejeme mlieko, cukor a olej, miešame kým sa cukor nerozpustí. Do misy dáme  4 šálky múky (1/2 šálky odložíme), droždie a pridáme vlažnú mliekovú zmes. Vymiešame cesto a prikryté necháme hodinu až hodinu a pol kysnúť. Po uplynutí času pridáme zvyšnú múku, prášok do pečiva, sódu bicarbonu a soľ, premiesime a necháme znovu stáť, pokiaľ si nepripravíme omáčku a náplň.

Na omáčku v panvici s nepriľnavým povrchom rozpustíme cukor, maslo, sirup a calvados (ja som dala trocha rumu - ale nemusí sa dať nič), miešame pokiaľ sa cukor nerozpustí - rozhodne odporúčam cukor Muscovado, ktorý má úžasnú chuť, ja ho kupujem v bio predajni. Zmes nalejeme do pekáča (ak použijete otváraciu formu, odporúčam pod ňu v rúre dať papier na pečenie, pretože omáčka trocha pretekala). Na omáčku rovnomerne navrstvíme očistené a na maličké kúsky pokrájané jablká.

Na náplň si rozpustíme maslo, prichystáme cukor, škoricu, voňavé korenie a pokrájané jablko (v originál recepte jablko vo vnútri nie je, ale nám viac chutí keď sú jablká aj vo vnútri - chuť je bohatšia).





Cesto na pomúčenej podložke rozvaľkáme na obdĺžnik - ak robíte z celej dávky, vaľkajte na dva krát. Z polovičnej dávky mi vyšiel obdĺžnik 50 cm x 30 cm. Cesto rovnomerne posypeme cukrom, škoricou, voňavým korením (korenie "Jablkový závin" dodá skvelú chuť) a polejeme rozpusteným maslom. Zavinieme do rolády, pokrájame na kúsky hrubé cca 3-4 cm - kúsky ukladáme vedľa seba na omáčku s jablkami a necháme na pekáči či vo forme podkysnúť ešte 30 minút. Po uplynutí času vložíme do rúry vyhriatej na 190°C a pečieme 25 minút (vyskúšame špajdľou, mne stačilo presne tých 25 minút - horný a dolný ohrev).




... po upečení





... po upečení dáme na vrch formy či pekáč tácku a koláč preklopíme tak, aby boli jablká na vrchu



... po odjedení prvých kúskov





... pohľad do vnútra slimáka
... nadýchané, lahodné a neskutočne chutné




NIEČO NAVYŠE :

MUSCOVADO - je prírodný trstinový cukor, ktorý sa vyrába z cukrovej trstiny pestovanej na ostrove Maurícius, ktorý má jedinečnú kombináciu podnebia, slnka a úrodnej vulkanickej pôdy. Vyrába sa bez použitia akýchkoľvek chemických látok, iba namočením cukrovej trstiny, filtrovaním a odparením vody. Je nerafinovaný a najviac "surový" zo všetkých druhov trstinového cukru. Má vlhšiu textúru, jemnú zrnitosť a bohatú karamelovú chuť. Obsahuje melasu,  ktorá má na svedomí aj jeho hnedú farbu - nie je prifarbovaný. Hodí sa na varenie aj pečenie, do smoothie, kokteilov, marinád na grilovanie, základ omáčok.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára