5. mája 2018

Citrónovo-limetkové tartaletky




A opäť dezert z francúzskej kuchyne. Pri tomto koláčiku som sa inšpirovala receptom na Tarte au citron meringuée, teda francúzsky citrónový koláč so snehom. Keďže u nás sa všetci snažíme (zatiaľ viac-menej neúspešne) zhodiť nejaké to kilečko, celý koláč by bol pre nás priveľký, preto som každému urobila iba jednu malú tortičku na ochutnanie a pohladenie chuťových pohárikov (a mám iba 4 formičky, takže to bolo tak akurát.

Bola som zvedavá najmä na chuť citrónovo-limetkového krému. Pôvodne mal byť krém čisto citrónový, ale nemala som dosť citrónov, tak som bola nútená improvizovať a použiť aj limetku, čo v konečnom dôsledku vôbec nevadí, pretože vôňu aj chuť limetky mám veľmi rada. A musím povedať, že krém je výborný - ľahučký a svieži, na leto ako stvorený.




Na 3 tortičky (priemer 10 cm) potrebujeme :

cesto 

50 g hladká múka
50 g špaldová celozrnná múka (jemne mletá)
1 žĺtok
štipka soli
20 g práškový cukor
50 g maslo izbovej teploty
kôra z polovice citróna

krém

1 celé vajíčko
šťava z jedného citróna (dala som polovicu veľkého citróna a polovicu limetky)
kôra z polovice citróna
30 g maslo (rozpustené a vychladnuté)
40 g práškový cukor
5 g kukuričný škrob

sneh

1 bielok
30 g práškový preosiaty cukor
30 g krupicový cukor
štipka soli





PRÍPRAVA :

Na cesto zmiešame všetky suroviny do kompaktnej hmoty, zabalíme do kuchynskej fólie a dáme na hodinu do chladničky. Po uplynutí doby rozdelíme na tri zhruba rovnaké časti a povtláčame do formičiek (formičky netreba mastiť ani vysypať, cesto ide po upečení a vychladnutí v pohode vyklopiť - používam formičky s nepriľnavou povrchovou úpravou). Cesto popicháme aby sa nevydulo a v rúre zohriatej na 180°C pečieme 13-15 minút.  Vyberieme von z rúry, necháme úplne vychladnúť a vyklopíme z formičiek. Ak sa vám cesto predsa len vydulo, hneď po upečení ho treba jemne stlačiť a usadí sa.

Medzi tým, ako nám cesto oddychuje v chladničke si pripravíme krém. Zmiešame vajíčko, citrónovú šťavu aj kôru, cukor, maslo a škrob a nad parou miešame pokiaľ zmes nezhustne do konzistencie uvareného pudingu. Odstavíme z parného kúpeľa a necháme vychladnúť. Vychladnutý krém prepasírujeme cez sitko a rozdelíme do vychladnutých upečených korpusov. Necháme vychladnúť a dáme aspoň na hodinku stuhnúť do chladničky.

Na sneh vyšľaháme bielky so štipkou soli do hustej peny a postupne zašľaháme krupicový cukor. Do hotovej pevnej masy jemne vmiešame preosiaty práškový cukor. Zmes rovnomerne natrieme alebo nastriekame na krém a v rúre zapečieme (ja som použila funkciu gril na najnižší stupeň a zapekala som cca 7 minút). Môžete použiť funkciu horný ohrev (moja rúra nemá) alebo ak máte ta môžete využiť špeciálnu pištol určenú na flambovanie.  




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára