15. apríla 2022

Ceviche z lososa

Na toto jedlo som sa chystala už veľmi dávno - hádam aj niekoľko rokov, ale nejako som nemohla nájsť odvahu, pretože ryby bez tepelnej úpravy veľmi nevyhľadávam. Ale teraz nejako prišla chuť ho vyskúšať. Inšpirovala som sa receptom šéfkuchára Vojta Artza, ktorý som si máličko upravila.

Zaujala ma najmä kombinácia s ovocím a zálievka z pomarančovej a limetovej šťavy. Oproti pôvodnému receptu som vymenila Papayu za Mango, ktoré som mala doma a koriandrovú vňať som nahradila pórom a troškou pažítky - ja koriander vo forme vňate veľmi nemusím a ani som ho nemala doma. 

POTREBUJEME (na cca 2 porcie) :

cca 200 g čerstvý losos bez kože
1 menšia červená cibuľa
kúsok póru (zelená časť)
čerstvá červená paprika podľa chuti
1/3 čerstvé mango, alebo podľa chuti
1/4 avokádo
drvený koriander
niečo zelené na ozdobu (koriander, petržlen, jarná cibuľka, pažítka)
 
na zálievku :
 
pomarančová šťava z 1 malého pomaranča
limetová šťava z 1/4 limety
1 PL ryžový ocot
1-2 ČL hnedý cukor 
1-2 strúčiky cesnak
 
PRÍPRAVA :

Lososa som umyla, osušila a pokrájala som na maličké kúsky (asi 0,5 x 0,5 cm). Na malé kúsky som pokrájala aj očistenú červenú cibuľu, čerstvú červenú papriku, čerstvé mango a zelenú časť póru. 

Všetky pokrájané ingrediencie som zaliala zálievkou, ktorú som pripravila zmiešaním všetkých surovín (cesnak som prelisovala), pomocou lyžice (nie kovovej) som všetko premiešala, uzavrela a v chladničke som nechala marinovať asi 5-6 hodín. Pred podávaním som pridala na malé kocky pokrájané avokádo a drvený koriander (semená) a všetko som zľahka premiešala. 

My sme mali na raňajky, pripravovala som neskoro večer a podávala som s nasucho opečenými kúskami domáceho chlebíka. Výborne to chutilo samotné aj s jednoduchou avokádovou nátierkou (avokádo, limetová šťava, cesnak, soľ, korenie), ktorú som urobila zo zvyšku avokáda.


VEDOMOSTNÉ OKIENKO :

CEVICHE je pokrm, ktorý sa pripravuje z mäsa pochádzajúceho z čerstvých rýb, pokrájaného na malé kúsky, ktoré sa marinuje niekoľko hodín v citrónovej alebo limetovej šťave a potom sa zmieša s ostatnými surovinami (cibuľa, chilli papričky, ...). Kyselina citrónová spôsobí, že v mäse prebehne denaturácia a stane sa stráviteľnejším. Existuje množstvo krajových variánt - niekde sa okrem rýb používajú krevety alebo ustrice, pridáva se paradajkový pretlak, zelené olivy, bylinky (koriander, mäta). Servíruje sa na šalátovom liste, ako príloha sa podávajú bataty, plantainy alebo kukurica. 

Je to pokrm typický pre krajiny Južnej Ameriky. Považuje sa za národné jedlo Peru, kde dokonca oslavujú aj Deň ceviche (28.jún). 

zdroj : https://cs.wikipedia.org/wiki/Ceviche  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára