5. júla 2018

Jansenove pokušenie s talianskym nádychom

(Nórsko / Taliansko)


Originál recept pochádza zo škandinávskej kuchyne a volá sa tuším "Jansenove alebo Jensenove pokušenie". V podstate ide o veľmi jednoduché jedlo - zapekané zemiaky s údenou rybou, cibuľou a smotanou. Na recept som narazila asi pred 20 rokmi v nejakom časopise a pripravovala som ho iba jeden krát, vtedy pred 20 rokmi. Matne si spomínam, že som z toho jedla mala taký rozporuplný pocit, na mňa bolo príliš rybacie.



Dnes som si naň spomenula ani neviem prečo - vlastne viem, v chladničke som mala kúpené údené filety zo sumčeka afrického a rozmýšľala som čo s nimi. A niekde z pamäte na mňa vybehlo toto jedlo. 




Pôvodný recept som už dávno vyhodila a aj keď ho na nete ujo Google našiel, chcela som pôvodnú receptúru nejako vytunovať a tak som pridala to aj ono, čo sa mi zdalo, že tam bude pasovať a výsledok bol skvelý - úplne super kombinácia chutí, jednoducho MŇAMKA MŇAMÓZNA.

Pôvodná receptúra obsahovala iba zemiaky, údenú makrelu alebo sardinky ???, cibuľu a smotanu (plus soľ, korenie). Ja som pridala parmezán, gorgonzolu dolce, bylinky a muškátový oriešok, tučnú a výraznú údenú makrelu som nahradila jemnejším, menej tučným údeným sumčekom africkým a cibuľu som nahradila jemnou šalotkou. Je to vlastne fúzia škandinávskej a talianskej kuchyne s úžasným výsledkom. Všetky chute do seba zapadli ako puzzle. 




Na 2 menšie alebo 1 väčšiu porciu potrebujeme :

cca 150-200 g zemiaky
1 šalotka
2 tenké plátky maslo
údený sumček africký (filet)
soľ
korenie
muškátový oriešok
50 g parmezán alebo Grana padano
20 g Gorgonzola dolce alebo podobný typ syra
2-3 vetvičky čerstvý tymián a oregano
cca 1,5 dl smotana (na varenie, na šľahanie alebo mix)

PRÍPRAVA :

Zemiaky ošúpeme, umyjeme, osušíme a pokrájame na čo najtenšie plátky (ja používam V-krájač). Šalotku očistíme a pokrájame na rovnako tenké kolieska (alebo iné tvary). Parmezán nastrúhame na jemno.

Zapekaciu misu vymažeme jedným plátkom masla. Na dno rozložíme polovicu zemiakov tak, aby sa jednotlivé plátky prekrývali. Na zemiaky dáme cibuľu, údenú rybu roztrhanú na kúsky (bez kože), polovicu parmezánu, bylinky, soľ, korenie, položíme druhú vrstvu zemiakov, posypeme zvyšným parmezánom, rovnomerne rozložíme kúsky gorgonzoly.




Pečieme v rúre zohriatej na 190°C asi 15 minút. Po tomto čase by mali byť zemiaky už takmer úplne mäkké a navrchu by mali začať chytať farbu (vyskúšame ihlou či vidličkou, ak sú veľmi tvrdé pečieme ešte pár minút navyše). Pokiaľ sa zemiaky pečú, smotanu ochutíme čiernym korením a muškátovým orieškom a zmes nalejeme na zemiaky a zapekáme ešte 10 minút. Po vybratí z rúry necháme aspoň 5 minút odstáť a podávame. Jedinou nevýhodou tohto jedla je, že v teplom stave sa nedá vkusne preložiť na tanier 😒😒😒 ale výsledná chuť stojí za to. Jemné, delikátne, voňavé papaníčko nielen pre milovníkov rýb.



Ak vám nevadí výrazná rybacia chuť, môžete použiť pokojne aj chuťovo a čuchovo výraznejšiu rybu, ktorá však prerazí ostatné chute, mne skôr vyhovuje práve táto jemnejšia verzia.  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára