30. júla 2017

Cviklové pirohy

Tieto slovenské ravioly, ktorým sa u nás vždy hovorilo "perky" si pamätám z detstva, keď ich v tradičnej podobe robievala babka a ja som ich nikdy nechcela jesť. Ale s pribúdajúcimi rokmi a spomienkami na detstvo a tých, ktorí úž nie sú medzi nami, prišla chuť ochutnať aj toto jedlo.

Ja mám rada netradičné recepty, preto som vyskúšala kúsok upravené perky - s červenou repou, ktorej sa nám v záhrade urodilo hojne. Tieto  





POTREBUJEME (na cca 60 kusov) :

na cesto :

500 g múky (použila som pol na pol hrubú a celozrnnú špaldovú)
2 kusy červená repa (uvarená, očistená, rozmixovaná a prepasírovaná)
1 vajce
štipka soli
voda podľa potreby 

na slanú plnku :  

300 g bryndze
1-2 lyžice kyslej smotany (v závislosti od toho aká tuhá je bryndza)
jarná cibuľka
oravská slanina, jarná cibuľka alebo pór na posypanie

na sladkú plnku :

lekvár podľa chuti (odporúčam slivkový alebo ríbezľový)
maslo
mleté orechy (mak, strúhanka)
práškový cukor
škorica

PRÍPRAVA :

Zo surovín určených na cesto vypracujeme pružné, nelepivé cesto, rozgúľame na hrúbku 2 mm, okrúhlou formičkou vykrajujeme kolieska, do stredu dáme kopček plnky, okraje potrieme vodou, preložíme, stlačíme, vidličkou okraje dobre popritláčame. Postup si môžeme zjednodušiť - vyvaľkané cesto pokrájať radielkom na štvorce a robiť trojuholníkové perky. Do väčšieho hrnca dáme zovrieť vodu, do vriacej po častiach vkladáme perky a varíme pokiaľ nevyplávajú hore. 

Pokiaľ sa perky varia, vypražíme si nadrobno pokrájanú slaninu alebo si rozpustíme maslo na sladkú verziu. Uvarené perky vyberieme do misy a prelejeme výpekom zo slaniny (pri sladkej verzii maslom), premiešame. Na tanieri posypeme slaninou, jarnou cibuľkou a kopčekom rozrobenej bryndze a pri sladkej verzii mletými orechmi, cukrom a škoricou.

TIP :

Zostalo mi cesto, tak som sa rozhodla urobiť aj sladkú verziu - pirôžky plnené neskutočne skvelým lekvárom z červených mirabeliek, ktorý som tento rok testovala a musím povedať, že lepší lekvár som snáď ešte nemala možnosť ochutnať. Ušlo sa aj nečakanej návšteve a veruže sa minulo všetko.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára