14. januára 2023

Voňavá domáca granola so sušeným ovocím

S granolou som sa prvý krát stretla a pripravovala som ju pred pár rokmi, v rámci zhadzovania nadbytočných kilečiek. Používala som ju do jogurtu, pretože ja biely jogurt samotný jednoducho doteraz zjesť nedokážem. Kupovanú granolu som nikdy nemala možnosť ochutnať, takže neviem porovnať jej chuť, táto moja je robená podľa mojich chutí - takto mi chutí najviac.


Ale je to veľmi variabilné "jedlo", každý si ju môže pripraviť podľa svojich chutí. Nahradiť sušené ovocie čokoládou, maslo nejakou zdravšou alternatívou, pridať iné ovocie, viac druhov orieškov, ....

POTREBUJEME (cca na 1 litrový pohár) :

2 hrnčeky (250 ml) ovsené vločky 
1 hrnček alebo podľa chuti orechy - ja som použila vlašské
štipka soli
4-5 PL tekutý med
4-5 PL roztopené maslo
sušené ovocie podľa chuti
(ja som použila sušené brusnice a kandizovanú pomarančovú kôru)
voňavé korenie podľa chuti 
(napr. mletá škorica, perníkové korenie, ja používam zmes Jablkový závin) 

väčšiu misu
pekáč
papier na pečenie
pohár na uskladnenie
 

PRÍPRAVA :

V mise zmiešame ovsené vločky (vhodnejšie sú hrubšie, nie jemné, budú viac cítiť a chrumkať, ale ja som použila jemné a granola je v pohode), nasekané orechy, štipku soli, med a roztopené maslo. Miešať môžete vareškou, vznikne jemnejšia zmes, alebo môžete rukou vytvoriť väčšie kúsky, ktoré budú po upečení viac cítiť a budú aj viac chrumkať.

Zmes dáme na pekáč vyložený papierom na pečenie, rovnomerne rozprestrieme po pekáči a pečieme v rúre zohriatej na 160 - 170°C asi 20 minút, pričom zmes počas pečenia občas (2-3x) premiešame. 
 
... pred pečením
 
Treba si odsledovať dobu pečenia podľa tej-ktorej rúry, pretože každá rúra pečie trocha inak - v závislosti od toho môže byť doba pečenia kúsok kratšia alebo dlhšia. Ja som piekla v mojej rúre 20 minút pri teplote 165°C.

Po upečení necháme zmes na pekáči vychladnúť, potom pridáme voňavé korenie podľa chuti a posekané sušené ovocie, množstvo tiež podľa chuti. Granolu uchovávame v uzatvorenom pohári. Ja ju používam takmer výhradne k jogurtu, ale určite má aj iné využitie - napríklad aj samotná, ako zdravšia maškrta. 
 
... po upečení a pridaní doplnkových surovín

 

Čo je GRANOLA :

 

Podľa Wikipédie je to raňajkové a ľahké jedlo pozostávajúce z ovsených vločiek, orechov, medu alebo iných sladidiel, ktoré sa zvyčajne pečie do chrumkava a do zlatista.Vo všeobecnosti môžeme povedať, že to je zmes viacerých potravín - najčastejšie ovsených vločiek, orechov, mandlí, medu, semienok a hrozienok, ktoré sú zdravšou „maškrtou“, ktorú môžeme v primeranom množstve jesť aj počas redukcie váhy (odporúča sa 3x týždenne na raňajky, v množstve 30-50 g).
 
Použité suroviny sa môžu meniť podľa aktuálnej chuti a možností. K ovseným vločkám sa môžu pridať kukuričné alebo mandľové lupienky, rôzne semienka, med, agáve sirup, bazový sirup, javorový sirup, strúhaný kokos, mletú škoricu, trstinový cukor, kakao, kúsky čokolády, rôzne druhy sušeného ovocia alebo ľubovoľný druh orechov. 

Granola obsahuje viacero organizmu prospešných živín, ktoré blahodárne vplývajú na organizmus a dokonca môžu pozitívne ovplyvniť rôzne zdravotné problémy. Účinné látky sa menia v závislosti od použitých surovín. Obsahuje (resp. v závislosti od použitých surovín môže obsahovať) okrem sacharidov, vlákniny, bielkovín a tuku aj vápnik, železo, horčík, fosfor, draslík, zinok, sodík, jód, selén, omega 3 a omega 6 kyseliny, vitamíny A,B,C,E, K, luteín, betakarotén, kyselinu listovú, ...Dodáva energiu, vďaka vysokému obsahu vlákniny zasýti na dlhšiu dobu, podporuje trávenie, prečisťuje hrubé črevo, je prevenciou Osteoporózy pretože podporuje tvorbu kostného tkaniva, je vraj dokonca prevenciou proti nádche či chrípke (vďaka minerálom a vitamínom), upokojuje nervový systém, zabezpečuje lepšiu funkciu mozgu (zdroj : www.peknetelo.eu)
 


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára