9. januára 2023

Yuzu makrónky s citrusovým džemom

Hovorí sa "keď musíš, tak musíš" alebo "keď ich miluješ, nie je čo riešiť". Ja to tak mám s makrónkami. Ak chcem vyskúšať novú príchuť, tak jednoducho musím. Tentoraz som chcela vyskúšať príchuť Yuzu, o ktorej som sa dozvedela v rámci show Pečie celé Slovensko. A keďže ja veľmi rada skúšam nové chute, bolo vymaľované. Yuzu čokoláda bola už kúpená, tak som sa do toho pustila, aj keď je čerstvo po sviatkoch a ešte pár kúskov vianočného pečiva máme v dóze.
 

 
 
Trocha som pátrala a zistila som, že Yuzu je druh citrusového ovocia, ktoré sa pestuje najmä vo východnej Ázii (viac o Yuzu sa dozviete na konci príspevku). 
 
Ja preferujem ovocné chute, preto som potlačila svoju lenivosť či pohodlnosť a na zvýraznenie citrusovej chuti Yuzu som si uvarila doma aj citrusový džem, čím som vlastne zabila dve muchy jednou ranou - pretože som spotrebovala už troška zvädnuté citrusy z vianočného ovocného košíka.
 

Makrónky som robila talianskou metódou (s cukrovým sirupom), pri ktorej je väčšia šanca na úspech.
 

POTREBUJEME (na cca 25 kusov kompletných kusov) :
 
na škrupinky
 
95 g mandľová múka (mleté mandle)
95 g práškový cukor
2 x 35 g bielky (2-3 bielky)
štipka soli
95 g kryštálový alebo krupicový cukor
30 g voda
 
na plnku
 
125 g Yuzu čokoláda
35 g smotana na šľahanie
 
 
PRÍPRAVA :

Mleté mandle (aj tentoraz som mala mleté aj so šupkami, preto sú škrupinky také strakaté) som 3x preosiala, premixovala s práškovým cukrom a znovu celú zmes preosiala. Predpísaná gramáž je už po preosiatí. Do tejto zmesi som pridala 35 g nevyšľahané bielko a stierkou som zmiešala na hustú pastu.
 
 
Kryštálový cukor (95 g) som dala variť s vodou (30 g) a varila som pokiaľ zmes nedosiahla 114°C (odmeriame cukrárskym teplomerom alebo si stopneme asi 6 minút od bodu varenia - toto nemám odskúšané, ale uvádza sa to v receptoch, ja používam teplomer). 
 
Medzitým, ako sa varí cukrový sirup dáme šľahať druhé bielko (35 g) so štipkou soli. Hneď ako cukrový rozvar dosiahne požadovanú teplotu, po okraji misy ho pomaly za stáleho šľahania (na nízkych obrátkach) vlievame do vyšľahaného bielka (po stene misy preto, aby vám ho metly nerozfŕkali po mise - odporúčam vtedy šľahať na nižšom stupni. Bielko s rozvarom vyšľaháme na tuhý sneh - mne to trvalo iba cca 3-4 minúty, ale záleží aj od šľahača a od toho ako bolo vyšľahané bielko pred pridaním rozvaru.
 
Bielkovú zmes som na 3x stierkou vmiešala do mandľovej pasty. Miešať sa nemá príliš dlho, aby zmes veľmi nezredla - zmes sa má miešať dovtedy, pokiaľ plynule nesteká zo stierky a dá sa ňou napísať na ceste číslo 8. Zmes som následne dala do vrecka s hladkou okrúhlou špičkou a nastriekala som na pekáč so špeciálnou podložkou na makrónky. Ja robím na obyčajnej silikónovej podložke (Tescoma) - tam sa mi daria lepšie ako na papieri na pečenie, ale uvažujem aj o kúpe iného typu podložky na makrónky, aby som mohla porovnať.
 
 
Piekla som v rúre zohriatej na  145°C (funkcia ventilátor) asi 17 minút (niektorej rúre stačí menej či treba viac minút, treba si odskúšať). Makrónky som po uplynutí doby vybrala z rúry a na pekáči som ich nechala úplne vychladnúť - potom išli pekne samé dolu z podložky. 
  
Na ganache som zohriala smotanu na šľahanie po bod varu, keď zmes začala vrieť okamžite som ju odstavila z ohňa a naliala som ju na Yuzu čokoládu (mala som v tvare akoby lístkov), nechala som minútu odstáť, premiešala som a keďže sa všetka čokoláda nerozpustila, dala som misku so zmesou ešte na 15 sekúnd zahriať do mikrovlnky a rozmiešala som zmes do hladka, prikryla som potravinárskou fóliou a dala som ganache do chladničky stuhnúť. 
 
 
Asi po 3/4 hodine som hmotu dala do cukrárskeho vrecka (bez špičky), odstrihla som špic vrecka a ganache som striekala po obvode polovice makróniek, do stredu som rovnako pomocou vrecka nastriekala po troške citrusového džemu, priklopila som druhou škrupinkou a zľahka som druhú škrupinku pritlačila, aby sa plnka rozprestrela po celej makrónke.
 
 
Výsledkom sú skvelé svieže kyslasté makrónky. 
Hotové makrónky som v uzavretej dóze nechala cez noc stuhnúť a odležať v chladničke. V chladničke ich aj skladujem, pokiaľ sa nezjedia, čo netrvá dlho. 


Niečo navyše :

YUZU je pre mňa novinka, tak som pátrala čo to vlastne je. Na internete som sa dočítala, že je to citrusové ovocie a rastlina z čeľade Rutaceae východoázijského pôvodu. Pestuje sa hlavne vo východnej Ázii a v poslednom čase aj na Novom Zélande, v Austrálii, Španielsku, Taliansku a Francúzsku. Predpokladá sa, že pochádza zo strednej Číny ako hybrid poddruhu mangshanyeju mandarínky a ichang papeda.
 
Yuzu je vo všeobecnosti považované za kombináciu citrónu, mandarínky a grepu. Má výraznú aromatickú chuť. Je obľúbeným doplnkom a príchuťou do vína, likérov a čajov.
 
Ani citrón, ani mandarínka. Čo je yuzu a na čo je nám prospešné?
Foto ... zdroj : internet

 
Ďalej som sa dočítala, že vo svojej čerstvej forme obsahuje až trikrát viac vitamínu C, než nájdeme v citróne. Zároveň je bohaté na antioxidanty, pôsobí priaznivo proti bežným prechladnutiam, má protizápalové účinky a je hojne využívané aj v aromaterapii či prírodnej kozmetike. 
 
Yuzu je veľmi horké ovocie s trochou šťavy a hromadou dužiny a kôstok, pre svoje zloženie a účinky je ale právom označované za „super-citrus“. Je to vraj malý zázrak medzi citrusmi, s krásnou vôňou a všestranným využitím (okrem potravinárstva sa využíva napríklad aj v kozmetickom priemysle).

2 komentáre:

  1. Úžasná práca, klobúk dolu! No yuzu nie je čokoláda s príchuťou citrusov ako píšete v 2. odstavci, ale citrusové ovocie podobné citrónu. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ďakujem ... áno, už som to našla, opravím to ;-)

    OdpovedaťOdstrániť