10. januára 2021

Voňavý ryžový šalát

Čím som staršia, tým radšej mám na prípravu jednoduché recepty, samozrejme výsledný pokrm musí byť chutný. Dala som si záväzok, jesť viac zeleniny a obmedziť mäso, uvidíme ako sa mi bude dariť. 

Pred pár dňami som robila tento lahodný voňavý šalát - inšpiráciu som našla v časopise Kulinárium, ale upravila som si ho podľa seba. Ako prvú som robila bezmäsitú verziu - z bielej ryže, mala som doma taliansku, určenú na šaláty.

Verzia č. 1 - bez mäsa :


POTREBUJEME :

uvarenú ryžu podľa chuti, prípadne krúpy či iné zrná, alebo mix
uvarenú mrkvu
soľ
syr Feta alebo iný slaný syr
semienka z granátového jablka
čerstvá mäta

na zálievku :

citrónovú šťavu
kvalitný olivový olej
soľ
čerstvo mleté korenie (nemusí byť)
strúčik cesnaku
kúsok čerstvého zázvoru
sušený koriander (semená)
rímska rasca

PRÍPRAVA :

Ryžu a mrkvu uvaríme bežným spôsobom a po uvarení zmiešame. Zo surovín určených na zálievku urobíme zálievku : očistený cesnak a očistený zázvor postrúhame na jemnom strúhadle alebo pokrájame nadrobno; rímsku rascu a semená koriandra rozdrvíme v mažiari alebo zomelieme na vhodnom mlynčeku - táto zmes je výrazne aromatická, takže do zálievky použijeme iba tak 1-2x medzi prsty. Zálievkou prelejeme ryžu (stačia tak 2-3 PL - podľa množstva ryže). Premiešame, naložíme na taniere, posypeme slaným syrom, semienkami granátového jablka a lístkami mäty. Tá zálievka dodá zaujímavú chuť a celé jedlo krásne osvieži.

Verzia č. 2 - mäsová :

Postup je rovnaký ako pri verzii č. 1 s tým rozdielom, že som použila dva druhy ryže - bielu taliansku šalátovú a taliansku čiernu ryžu Venere, ktorá je bezlepková, veľmi zdravá  a okrem toho aj výborne chutí. Kedysi ju vraj mohli jesť iba panovníci.

Oba druhy ryže som uvarila (každú osobitne), pretože čierna ryža pri varení výrazne púšťa farbu, napriek tomu, že nie je prifarbovaná, je čierna prirodzene. Pokiaľ sa varila ryža (tá čierna sa varí 35-40 minút), na kvapke oleja som orestovala kuracie stehná (zbavené kože aj kosti, pokrájané na kúsky), ktoré som na konci opekania ochutila malou štipkou soli a trochou sójovej omáčky.

Potom je postup rovnaký - zmiešala som oba druhy ryže, uvarenú mrkvu, zálievku a pridala som orestované kúsky mäsa. V tejto verzii som nepoužila granátové jablko. Vrch som posypala slaným syrom. Hodilo by sa niečo zelené - petržlenová alebo koriandrová vňať, či pažítka navrch, ale zabudla som doma (mala som ako obed v práci). Táto verzia bola ešte lepšia ako tá prvá. 



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára