19. februára 2020

Pšenový šalát s tuniakom

Občas (čím som staršia, tak tým častejšie) ma prepadne chuť na zdravšie a ľahšie jedlo. Je to najmä tým, že vekom sa spomaľuje metabolizmus a svoje robí aj sedavé zamestnanie s málo pohybu. Okrem toho rada skúšam nové chute a výnimkou nie sú ani zdravšie potraviny a jedlá z nich. Tento týždeň som zvolila pšeno, ktoré je ľahko stráviteľné, neobsahuje lepok, má vyvážený pomer bielkovín, tukov, sacharidov a je vzácne vďaka obsahu B-komplexu, draslíka, horčíka, železa a zinku. Je vhodné na chudnutie aj pre diabetikov.


Tentoraz prišlo aj na pšeno, ktoré som kúpila pôvodne kvôli svokre, aby sme mohli vyskúšať recept z jej mladosti. Celkom nám zachutilo, tak som z neho skúsila pripraviť aj niečo iné. Spomenula som si na chutný ryžovo-tuniakový šalát s majonézou, ktorý som mala možnosť ochutnať kedysi veľmi dávno na návšteve, tak som sa rozhodla improvizovať (recept naň som nikde nenašla) a pripraviť podobný šalát, ale v zdravšej verzii.

POTREBUJEME : (množstvo jednotlivých surovín si každý zvolí podľa seba)

uvarené pšeno
stonkový zeler
jarná cibuľka
cherry paradajky
tuniak vo vlastnej šťave alebo v olivovom oleji
biely hustý neochutený jogurt s nízkym obsahom tuku
majonéza alebo tatarka (cca 1 ČL, pri väčšom množstve 1 PL)
plnotučná horčica
soľ
korenie
čerstvo mleté korenie kari (nemusí byť)
voda
pažítka na posypanie

PRÍPRAVA :

Najskôr (pokojne aj deň vopred) si uvaríme pšeno. Pšeno najskôr 2-3x prelejeme vriacou vodou a v mierne osolenej vode uvaríme do mäkka. Pomer pšena a vody je 1:2 alebo 1:2,5 (na jeden diel pšena dáme 2 až 2,5 dielu vody). Varíme cca 12-15 minút. Necháme vychladnúť.

Zeler, jarnú cibuľku a paradajky umyjeme, zeler ošúpeme a všetko pokrájame na malé kúsky. Tuniaka scedíme. Ja používam tuniaka, ktorého predáva Billa ako svoj prémiový výrobok, je to zatiaľ ten NAJ tuniak, ktorého sa mi u nás podarilo zohnať - krásne kompaktné kusy čistého mäsa buď vo vlastnej šťave alebo v olivovom oleji. Toho netreba cediť, dá sa krásne čisté mäso vybrať vidličkou.



Jogurt (pre mňa je TOP bio jogurt od českej značky Milko, ktorý je krásne hustý, má vyváženú lahodnú chuť a obsahuje iba mlieko a jogurtovú kultúru, žiadne zbytočné aditíva) zmiešame s majolkou alebo tatarkou (nemusí byť, ale dodá zálievke takú krémovejšiu chuť), horčicou, soľou a korením, ja pridávam aj zmes kari, ktorú mám veľmi rada - ale každý podľa svojej chuti. 



Uvarené a vychladnuté proso zmiešame s pokrájanou zeleninou a tuniakom a nakoniec vmiešame zálievku. Premiešame, necháme v chladničke nejakú hodinku-dve vychladiť a podávame posypané napríklad pažítkou.

Viem si predstaviť tento šalát aj s vareným postrúhaným vajíčkom a postrúhaným syrom, nabudúce vyskúšam. Tentoraz som robila ráno ako rýchle raňajky (proso som mala uvarené z predchádzajúceho dňa,vychladené cez noc v chladničke - odpadlo chladenie) tak som vajíčko nestihla uvariť a na syr som zabudla. Ale aj tak bol šalát výborný - s nasucho opečenou chrumkavou viaczrnnou bagetkou to bola mňamka.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára