3. februára 2020

Jablkové vafle

Wafle ma ako maškrta nejakým spôsobom v mojej mladosti obišli, nikdy som ich nejedla, dokonca ani v čase ich najväčšej slávy niekedy tesne po nežnej revolúcii, keď sa predávali pod názvom Gofry s kopcom šľahačky a čokoládou. Registrovala som ich, vždy sa mi páčil ich tvar a štvorčekový vzor, ale nikdy ma nelákali. 




Prvé vafle (budem používať poslovenčený názov) som ochutnala iba pred cca 2 rokmi, keď som na ne náhodou natrafila na jednej "benzínke". Boli to práve jablkové vafle a boli úžasné - zvrchu chrumkavé a vo vnútri vláčne s kúskami jablka. A o krátky čas ich prestali predávať.

Rozhodla som sa teda, že ich vyskúšam pripraviť doma - kúpila som "vafľovač", zozbierala som rôzne recepty a keď som natrafila na recept na jablkové vafle, bolo rozhodnuté - odhodlala som sa ich vyskúšať ako prvé. Naštartovala som vafľovač, jemne pomastila rozpusteným maslom, naliala zmes a s malou dušičkou som čakala na výsledok. A čuduj sa svete, podarili sa hneď na prvý krát a boli výborné. Takže si recept ukladám a určite ich budem robiť častejšie. Pôvodný recept, ktorý som si jemnučko upravila, nájdete TU.

Na cca 8 kusov veľkosti 14 x 13,5 cm potrebujeme :

2 jablká
4 vajíčka
1 biely neochutený jogurt (cca 140 g)
1,5 hrnčeka polohrubá mäka
1 prášok do pečiva
4-5 PL krupicový cukor
3-4 PL rozpustené maslo
mletá Bourbon vanilka alebo vanilkový extrakt
3-4 PL minerálka
2-3 PL citrónová šťava (na jablká)
kôra z polovice citróna
mletá škorica

PRÍPRAVA :

Jablká očistíme a pokrájame na maličké kocôčky, pokvapkáme citrónovou šťavou a zatiaľ odložíme nabok. Vajíčka prešlaháme s cukrom, pridáme k nim mokré suroviny - jogurt, maslo, minerálku. Do tejto zmesi nakoniec pridáme múku zmiešanú s práškom do pečiva, vanilkou a škoricou, kôru z citróna a jablká, zľahka premiešame. Cesto by malo mať konzistenciu zhruba ako na lievance.
Vafľovač (ja mám prístroj 3 v 1 s vymeniteľnými platňami) rozohrejeme, platne jemne pomastíme troškou rozpusteného masla, nalejeme zmes - ja som rozliala na celú veľkosť platní, priklopíme a pečieme. V návode sa uvádza 3 minúty, ale tieto jablkové som veru piekla takých 6-8 minút, pokiaľ chytili navrchu zlatavú farbu a dali sa pekne vybrať. Nechala som ich vychladnúť na mriežke v jednej vrstve, aby navrchu zostali čiastočne chrumkavé - tieto jablkové nebudú vyslovene chrumkavé, pretože jablká im dodávajú vlhkosť a sviežosť.
Výborné sú samé o sebe - ale na fotkách by vyzerali smutne, tak som k nim pripravila aj prílohu - šľahačku nemám rada, tak boli dusené voňavé jablká a domáci malinovo-mirabelkový džem rozriedený trochou horúcej vody a kvapkou rumu. Dobrota. Najbližšie sa chystám na slanú verziu a v zálohe mám aj vraj mega fajnové kysnuté belgické wafle.


Niečo z histórie vaflí :

Wafle či gofry ? O vafliach som sa dozvedela, že ide o dezert z kysnutého alebo nekysnutého cesta pečeného medzi dvomi platňami s typickým mriežkovaním, pochádzajúci z Francúzska a Belgicka. Zvonku sú chrumkavé a vo vnútri by mali byť makké a vláčne. 


foto :  https://www.national-geographic.pl/aktualnosci/skad-sie-wziely-gofry
 
BELGICKÉ VAFLE tvoria osobitný druh a v Belgicku sa vraj vyrábali už v 10. storočí, ale tie, ktoré boli uznané ako prvé sa zrodili v 18. storočí. Sú sladšie a ťažšie ako tie predchádzajúce, cesto môže mať chuť vanilky alebo škorice. Recept vynašiel šéfkuchár jedného z miestnych biskupov, ktorého nudili pôvodné sladkosti. Skutočný boom  vraj dosiahli po bruselskom veľtrhu, ktorý sa konal v r. 1958.


Hlavný rozdiel medzi belgickými a inými vafľami je v tom, že tie belgické nie sú vyrobené z pekárskeho cesta ale z kysnutého cesta. Vzhľadom na veľké množstvo roztopeného masla sú mimoriadne hodvábne, jemné a aromatické. Osobitným druhom belgických vaflí sú sú vafle z belgického mesta Liege, ktoré sa pripravujú z hustého kysnutého cesta. Sú bohatšie na chuť a sladšie ako klasické belgické vafle. Ich tradičná chuť je škoricová a vanilková. Pri ich príprave sa používa či používal vraj špeciálny druh cukru - tzv. perličkový či perlový cukor, ktorý sa pridáva tesne pred pečením a pri pečení skaramelizuje a vytvorí oveľa chrumkavejšie vafle. Nemajú pravidelný obdĺžnikový tvar, pretože vznikajú z guličiek - výsledný tvar je bez hrán, mierne zaoblený. Predávajú sa základnej podobe bez iných prísad a ich chuť je vraj ohromujúca

GOFRY 

Majú vraj svôj pôvod v Poľsku, kde sa jedávajú na raňajky alebo ako dezert s bohatou vrstvou šľahačky, medom či orieškovým krémom alebo s čerstvým ovocím. Sú vraj rozmerovo väčšie ako vafle a chrumkavé, majú štvorcový alebo obdĺžnikový tvar. Často sa podávajú s rôznymi prísadami - šľahačkou, ovocím, džemom, želé, zmrzlinou alebo polevou. Vaflové cesto sa pripravuje zmiešaním múky, cukru, soli, roztaveného masla alebo oleja, vaječných žĺtkov a mlieka a následne šľahačky. Ale keď som preložila poľskú stránku s názvom GOFR - preložilo mi to názov ako vafle = druh chrumkavej oblátky vyrobenej medzi železami, ktorá má charakteristický tvar - zvyčajne ide o obdĺžnik alebo štvorec s mriežkou, menej často kruh alebo srdce usporiadané do kvetu. Mne z uvedeného vyplýva, že výraz "gofry" je teda poľský názov pre vafle. Dopátrala som sa, že potravinársky názov gofry pochádza zo starej francúzštiny, kde mal v jednotnom čísle pôvodne tvar "wäfla", z ktorého sa hláskovými zmenami z pôvodného pomenovania "wäfla" (walfre - goffire - gauffre) vyvinul tvar gaufre.

Suma-sumárum je to podľa mňa teda ten istý produkt - ide o dva názvy jedného pokrmu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára