22. apríla 2019

Punčové broskynky

Tieto roztomilé koláčiky si pamätám ešte z detstva zo svadieb - na svadobnom stole trónili v krémom ozdobenom košíku a pútali svojim vzhľadom oči svadobčanov. 



Ako dieťa som ich mala veľmi rada, a to sa nezmenilo dodnes. Potom som ich hádam dobrých 25 rokov nejedla ani nevidela, ale na svoju svadbu som si ich dala upiecť. Potom dlho zasa nič, ale v mysli ma stále mátali. Pátrala som (a vlastne stále pátram) po tradičnom recepte. Vyskúšala som ich už niekoľko, ale ten úplne tradičný som stále nenašla 😒.

Tento recept je zatiaľ najlepší z tých, ktoré som vyskúšala - skúšala som aj vo formičkách (bez správneho cesta to nie je ono, korpusy spľaskli a stratili tvar), aj bez - a toto je zatiaľ víťaz - bez formičiek.

Na cca 13 - 15 kusov s priemerom cca 4-4,5 cm potrebujeme :

cesto

1 vajíčko
1/2 šálky (objem 2 dl) krupicový cukor
1/2 ČL vanilkový extrakt
1/4 šálky mlieko
1/3 šálky rastlinný olej (slnečnicový, repkový)
2 šálky hladká múka
1/4 ČL prášok do pečiva
kôra z 1/2 citróna

plnka : podľa chuti - krém, punčovina ...

na dokončenie :

ananásová alebo pomarančová šťava
cviklový sirup alebo šťava
potravinárske farby (červená, žltá, zelená)
jemný krupicový cukor
voňavé klinčeky (stopka)
zelené lístky (používam medovku alebo mätu)

PRÍPRAVA :

Všetky suroviny na cesto zmiesime na kompaktnú hmotu - ja najskôr všetko postupne nahádžem do robota, zmiesim a následne na jemne pomúčenej podložke (mne sa osvedčila silikónová) spracujeme na kompaktné polotuhé cesto, ak je cesto príliš riedke, pridáme trocha múky. Cesto by malo byť polotuhé - nie príliš tvrdé. Z cesta robíme guľky zhruba veľkosti vlašského orecha a ukladáme ich na plech vyložený papierom na pečenie asi 1,5 - 2 cm od seba (počas pečenia narastú). Nakoniec ich jemnučko ale ozaj iba jemnučko stlačíme. Pečieme v rúre zohriatej na 170°C cca 13-15 minút. Necháme 2-3 minútky chladnúť, a ešte teplé opatrne vydlabeme - mne to ide najlepšie takým tým tvorítkom na guľky z ovocia, ktoré je dostatočne ostré (mám na menšie guľky).



Necháme vychladnúť a plníme podľa chuti, napríklad obľúbeným krémom - ja plním punčovinou, ktorá dodá koláčiku sviežosť a vydrží dlhšie ako krém. 

Na punčovinu používam najčastejšie zvyšky z korpusu na koláče, prípadne si upečiem nejaký korpus z 1-2 vajíčok, výborný je orechový (poslúžia aj vydlabané časti z upečených polovičiek, ale treba ich dobre namočiť nejakým sirupom či rozvarom, pretože sú dosť tuhé), môžu byť aj mleté piškóty, orechy alebo mandle, citrónová a pomarančová šťava, rozvarený pikantný džem s trochou vody, môže byť rozvar z mrazených malín, rum (alebo aróma ak pečiete aj pre deti). Punčovinou naplním jamky v korpusoch, nechám trošičku viac aby sa roztiahla až do krajov, pritlačím a polovice sa pekne zlepia.

Nakoniec farbíme - ja používam kombinovanú metódu. Na bledú farbu používam ananásovú šťavu s kvapkou žltej potravinárskej farby (samotná šťava nie je dostatočne žltá na zafarbenie), na červenú som použila cviklový sirup zriedený trochou vody a kvapkou červenej farby (ako pri džúse, ani samotný cvikľový sirup mi nedal dostatočnú farbu). Zelenú (nemusí byť) som použila vodu s kvapkou farby. 

Naplnené broskyňky namočím tak z 2/3 do žltej šťavy, z 1/3 do červenej a štetcom doplním trošičku zelenej (nemusí byť). Hneď obalím v cukre. Keď mám hotové všetky broskyňky doplním detaily - stopku z voňavých klinčekov (hrebíček - voňavé korenie) a zeleným lístkom - stopkou pripichnem lístok. Skladujem v uzatvorenej dóze v chlade. 



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára