9. marca 2024

Jablkovo-zelerový šalát s karamelizovanými korenenými orechmi

Občas mám šalátové obdobia - teda obdobia, kedy vôbec ja vyslovený mäsožravec nemám chuť na mäso, ale mám neprekonateľnú chuť vyslovene na šalát. Vtedy zapnem mozog naplno a rozmýšľam aký chutný šalát si urobiť. Občas to býva problém, pretože ja varím veľmi intuitívne a teda aj veľmi improvizačne, zvyčajne z toho, čo aktuálne chladnička, špajza či v sezóne záhrada ponúkne. Ale pri tomto šaláte, ktorý je stálicou v mojej zbierke obľúbených receptov to zvyčajne nie je problém, pretože základné suroviny - jablko a zeler - mám zvyčajne vždy doma.
 

Ostatné zložky šalátu sa dajú rôzne variovať - základ a dochutenie zálievky, druh orechov. Na zálievku môžete použiť hustý biely neochutený jogurt alebo kyslú smotanu, aj horčica môže byť rôzna (klasická, dijonská, figová, ..). Rovnako orechy a korenie na ich ich ochutenie môžu byť rôzne - v originál recepte sú vlašské orechy, ale robila som už aj s píniovými a naposledy s praženými a solenými kešu orechmi, a vždy to bolo výborné. Nemusíte sa báť ani výraznej chuti buľvového zeleru, v šaláte ju takmer vôbec nie je cítiť. Recept napíšem tak, ako ho robievam ja, ale každý si môže upraviť podľa seba.


POTREBUJEME (na dve menšie porcie) :

1 ks menší čerstvý zeler (buľvový)
3 jablká (odporúčam odrodu Golden delicious alebo Granny Smith)
180 g hustý biely neochutený jogurt (alebo kyslá smotana)
1 PL majonéza
citrónová šťava z 1/4 citróna
soľ
čerstvo mleté korenie (čierne, biele, farebné)
1/2 ČL horčica (dijonská, figová prípadne klasická plnotučná)
1-2 hrste orechov (vlašské, píniové, kešu)
1 PL med
voňavé korenie podľa chuti (rímska rasca, drvený koriander, chilli)
na zdobenie granátové jablko, mrazené maliny, chilli vlasy, tymián
(voliteľné)
 

PRÍPRAVA :

Zeler a jablká ošúpeme a postrúhame na hrubo. Ja časť strúham a časť krájam na také akoby trocha hrubšie zápalky, aby ich bolo v šaláte "cítiť". Pokvapkáme citrónovou šťavou a ochutíme zľahka soľou a korením.

Osobitne si v miske pripravíme zálievku. Ja ako základ používam hustý biely jogurt Milko, ale pokojne môže byť aj kyslá smotana. K jogurtu pridám majonézu, horčicu (robievam zvyčajne s dijonskou, ale naposledy som použila figovú, ktorú som dostala a bolo to rovnako výborné), ochutím soľou a korením, premiešam. 

Zmes zeleru a jabĺk premiešam so zálievkou a odložím bokom, pokiaľ si pripravím korenené orechy - tie určite nevynechávajte, neodmysliteľne k tomuto šalátu patria. Zvyčajne používam vlašské orechy, tentoraz som zabudla vybrať z mrazničky, tak som použila načaté pražené a solené kešu orechy a bola to chuťová bomba - orechy boli po skaramelizovaní a ochutení korením skvostné. Orechy vcelku opražím na suchej panvici - trvá to iba pár minút a treba ich stále miešať aby neprihoreli. Keď už orechy chytili farbu pridám med, dobre premiešam a zľahka ochutím voňavým korením - u mňa je to už tradične mletá rímska rasca a mletý (drevený) koriander (semená - nie vňať), teraz som pridala aj štipku mletého chilli. Premiešam a odložím bokom.

Šalát (premiešaný so zálievkou) rozdelím na taniere (do misiek), dozdobím ovocím - zvyčajne sú to 2-3 kusy rozdrobených mrazených malín, alebo ak mám, tak semenami granátového jablka. Posypem karamelizovanými orechmi a podávam. Naposledy som zdobila aj chilli vlasmi. Podávam samotný, alebo s nasucho opečeným chlebom alebo bagetou.

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára