27. decembra 2023

Punčová roláda s punčovinou

Bez punčáku v akejkoľvek podobe by tuším pre mňa ani sviatky nemohli byť. Punčový rez sa v našej rodine piekol odkedy si ja pamätám. Našou rodinnou cukrárkou bola moja krstná mama, otcova sestra a mali sme na tento koláč svoj recept. Žiadne namáčanie cesta, robila sa punčovina, ktorou sa rezy plnili - z mletých piškót, mletých orechov, lekvárového rozvaru, cukru a rumu. 
 


Tentoraz som sa rozhodla týmto spôsobom, trocha rokmi vytuneným pripraviť roládu, pretože rezy robím iba nerada a s mini tortičkami sa mi tentoraz nechcelo hrať. A chcela som vedieť, ako bude takto pripravená roláda vyzerať.
 
 
POTREBUJEME :
 
korpus (na dva plechy) :
 
6 kusov vajec veľkosti M (žĺtky a bielky zvlášť)
70 ml rastlinný olej
70 ml mlieko
140 g krupicový cukor
140 g múka (pol na pol hladká a polohrubá)
1/4 ČL soľ
1 ČL citrónová šťava
 
punčovina :
 
1 rozmrvená piškóta  
3-4 PL malinový džem
rum podľa chuti
pomarančová šťava z 1 pomaranča
citrónová šťava z 1 citróna 
2 hrste mleté vlašské orechy
červená gélová potravinárska farba

poleva :

200 g preosiaty práškový cukor
2-3 PL horúca voda
citrónová šťava
červená gélová potravinárska farba
 
zdobenie :  lyofilizované maliny, jedlé lupene ruže
 

PRÍPRAVA :
 
Na cesto som najskôr oddelila bielky a žĺtky. Z bielkov a citrónovej šťavy som dala šľahať sneh. Keď boli bielky napenené, postupne asi na 3-4x som do bielkov zašľahala krupicový cukor a vyšľahala som tuhý sneh - aby pevne držali špičky. 

Medzitým som v miske metličkou prešľahala žĺtka, pridala som olej a mlieko, opäť metličkou prešľahala, nakoniec som všľahala (stále ručne) múku miešanú so soľou. Múku som použila pol na pol hladkú a polohrubú. Vznikla pomerne tuhá kašovitá hmota, do ktorej som postupne metličkou ručne a zľahka vmiešala na 3-4x sneh. Cesto bolo po vmiešaní snehu krásne nadýchané.

Hmotu som rozotrela na dva pekáče vystlané papierom na pečenie - na jeden trocha viac ako na druhý. Ja som použila plech s vnútornými rozmermi 34 x 37 cm. Každý korpus som piekla v rúre zohriatej na 175°C cca 12-13 minút (do ružova).

Po upečení som v pekáči s väčším množstvom cesta korpus po krajoch obrezala nožom a stiahla z pekáča dolu. Korpus som prevrátila papierom hore na čistý papier na pečenie a ten papier, na ktorom sa korpus piekol som odstránila. Kostrbaté okraje som obrezala a korpus som spolu s čistým papierom zrolovala, zabalila do vlhkej utierky a nechala vychladnúť. Z druhého korpusu som stiahla papier na pečenie a nechala som ho vychladnúť.

Pokiaľ korpusy chladli, pripravila som punčovinu. Menšiu piškótu som rozmrvila do misy, pridala som mleté orechy, džem (odporúčam malinový), pomarančovú a citrónovú šťavu, rum a potravinársku farbu a toto všetko som vymiešala varechou na kompaktnú zmes.

Korpus som rozvinula, potrela malinovým džemom a rovnomerne pomocou cukrárskeho noža rozotrela punčovinu v hrúbke asi 1 cm. Musím priznať, že po džeme sa punčovina kĺzala, takže to dalo trocha práce ju rovnomerne rozvrstviť. Trocha punčoviny mi zvýšilo, pridala som do nej strúhaný kokos a urobila som fajnové punčové guľky, ktoré som obalila v strúhanom kokose. Pomocou papiera som roládu zrolovala, zabalila do papiera na pečenie a dala do chladničky odležať cez noc. 
 


Na druhý deň som pripravila polevu zmiešaním všetkých surovín a roládu som poliala. Poleva nesmie byť príliš riedka, pretože potom nebude dobre kryť a z rolády stečie. Mala by byť taká polohustá, aby z misy rovnomerne stekala na roládu a stiekla po jej bokoch, takže tekutiny pridávajte opatrne. Ak chcete roládu zdobiť, treba to urobiť hneď po poliatí, poleva dosť rýchlo tuhne. Ja som zdobila mrazom sušenými malinami a jedlými lupeňmi ruží.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára