27. decembra 2023

Mini Izidorky

Zákusok Opitý Izidor je bez debaty klasika. Chuťovo je to naozaj výborný koláč. V minulosti som ho robila vo forme rezov, torty, rolády a tento rok som zvolila formu mini tartaletiek / košíčkov ... pretože celý pekáč či torta sú pre nás veľká porcia, roláda bola na Veľkú noc a pretože tieto mini košíčky nie je potrebné krájať, lebo ja upečiem, aj je to chuťovo výborné, ale pekne nakrájať akékoľvek rezy je nad moje sily.  Okrem toho tieto mini košíčky (priemer 4 cm) sú taká akurátna porcia na pohladenie chuťových pohárikov keď máte chuť na sladké.
 

POTREBUJEME (20 kusov priemer 4 cm) :
 
20 kusov kakaové košíčky priemeru 4 cm

Ja kupujem hotové v cukrárskych potrebách, pretože mi to takto vyhovuje, najmä keď som pred každými vianočnými sviatkami nakapatá, že ledva stojím na nohách a takéto mini sa doma snáď ani nedajú upiecť v tejto podobe s rovným dnom aj stenami. Samozrejme môžete si upiecť klasické košíčky, napríklad podľa tohto receptu receptu.

orechová plnka
 
50 g mleté vlašské orechy
1 PL práškový cukor
1 PL horúce mlieko
rum podľa chuti (alebo rumová aróma)
 
krém
 
1 vajcie
1 PL kakao
1 PL krupicový alebo kryštálový cukor
80 g maslo izbovej teploty
kvapka rumu alebo rumová aróma
 
čokoládová poleva 
 
100 g horká čokoláda 

iné : pomarančový alebo iný chuťovo výrazný džem, kvapka rumu 
        alebo rumovej arómy
 
PRÍPRAVA :
 
Na orechovú plnku jednoducho zmiešame všetky suroviny - orechy pomelieme alebo rozmixujeme na jemno, pridáme cukor, horúce mlieko, rum a zmiešame.
 

Na čokoládový krém nad parou metličkou vyšľaháme celé vajce s cukrom a kakaom na hustú hmotu (mne to trvalo asi 10 minút), odložíme bokom a po vychladnutí postupne zašľaháme do masla, ktoré sme predtým vyšľahali do peny. Krém má tendenciu niekedy sa "zdrcnúť" aj keď majú suroviny rovnakú teplotu, ale nezúfajte ak sa to stane, na pár sekúnd môžete krém dať nad horúci vodný kúpeľ a znovu prešľahať, pomôže to. Krém necháme vychladnúť, prípadne dáme čiastočne stuhnúť do chladničky. Ja robím tak, že vyšľahaný krém dám do cukrárskeho vrecka bez špičky, uzatvorím a takto dám do chladničky.

A ideme plniť :
 
Na dno košíčkov rovnomerne rozdelíme orechovo-rumovú zmes. Druhú vrstvu tvorí džem / lekvár podľa chuti, ale mal by byť chuťovo výraznejší - malina, ríbezľa, pomaranč. Ja som použila pomarančový (Lídl) aj s kúskami pomarančovej kôry a bola to výborná voľba, cvrkla som doňho kvapku rumu, keď už rumové tak nech poriadne alebo môžete použiť rumovú arómu, alebo iba čistý džem. Tretia vrstva je čokoládový krém. Poslednou vrstvou je čokoládová poleva. Odporúčam plniť pomocou vreciek (aj džem aj krém, aj polevu), je to oveľa praktickejšie ako pomocou lyžičky, ale pokojne ako komu vyhovuje.
 
 
 



Neplníme až po úplný vrch, necháme aspoň 1-2 mm na polevu, ktorú dávame nakoniec. Môžete použiť aj ganache (čokoládu polámeme a zalejeme horúcou smotanou na šľahanie v pomere 1:1 a rozmiešame), ja som tentoraz zvolila čistú rozpustenú čokoládu s obsahom kakaa 74 %. 
 
Ak chcete zdobiť, je potrebné to robiť pokiaľ poleva nezatuhne, inak vám ozdoby nebudú na čokoláde držať. Ja som zdobila čokoládovými hoblinkami, krokantom a jedlým zlatým práškom. 

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára