19. marca 2021

Kysnutý pistáciový savarin

Kysnuté koláče (najmä ovocné) mám veľmi rada. Zo zdravotných dôvodov sa však kysnutým koláčom musím vyhýbať, čo sa mi celkom aj darí - robievam ich  maximálne 1-2x do roka. Ale tento kúsok som jednoducho musela vyskúšať. Učaroval mi na prvý pohľad - inšpirácia z časopisu Kulinarium. 

A musím konštatovať, že je výborný. Tretinu sme s mojim chlapom dali na jeden šup hneď po upečení - a zvládli by sme aj viac, len bolo treba niečo nechať aj ostatným členom rodiny 😁.


POTREBUJEME (na formu s priemerom 26-28 cm) :

cesto

500 g hladká múka (použila som 1:2 pšeničnú a špaldovú)
3 dl vlažné mlieko
60 g cukor
10 g sušené droždie
štipka soli

náplň

60 g rozpustené maslo
60 g cukor (dala som pol na pol krupicový a kokosový)
50 g na hrubšie premixované nesolené pistácie

na polevu

100 - 120 ml voda
100 g krupicový cukor
1 PL med
šťava s 1/3 citróna
mletá bourbon vanilka alebo vanilkový extrakt
ružová voda (nemusí byť)

PRÍPRAVA :

Zo surovín na cesto vypracujeme cesto a necháme vykysnúť cca hodinu alebo pokiaľ cesto nezdvojnásobí objem (ja som zarobila včera pred polnocou a nechala som kysnúť na hornej poličke v chladničke prikryté do dnešného poobedia).

Vykysnuté cesto na vhodnej podložke rozvaľkáme na obdĺžnik (cca 40 x 30 cm), potrieme rozpusteným maslom, posypeme cukrom a sekanými pistáciami, a po dĺžke zrolujeme.



Po zrolovaní po dĺžke rozrežeme na tri časti, ktoré spletieme do vrkoča, z ktorého vo forme vyloženej papierom na pečenie (dno) vytvoríme veniec (ja som urobila veniec na podložke, ale veľmi zle sa prenášal do formy - rozpadal sa a musela som ho vo forme nanovo vytvarovať.






Pečieme v rúre zohriatej na 180°C cca 30-40 minúť, podľa toho ako ktorá rúra pečie. Mne stačilo 30 minút. 


Pokiaľ sa pečie koláč pripravíme si sirup. Do menšieho hrnca dáme vodu, cukor, med a citrónovú šťavu a varíme pokiaľ sa cukor nerozpustí. Potom pridáme vanilku alebo vanilkový extrakt, minútku prevaríme a odstavíme z plameňa. Ja som po odstavení pridala ešte pár kvapiek ružovej vody (určenej na potravinárske účely), ktorá sa mi tak nejako hodila k pistáciám, ale nie je to potrebné.


Koláč hneď po vybratí z rúry priamo vo forme polejeme polovicou sirupu a po chvíli keď vsiakne polejeme zvyškom. Formu postavte pred polievaním na nejakú podložku, trocha sirupu vylezie spodkom formy. 

A potom už iba vychutnávame túto dobrotu - najlepší je čerstvý, ale nemusíte mať obavy, do druhého dňa zrejme nezostane - je to ten istý žravý typ koláča, ako napríklad kysnuté jablkovo-škoricové slimáky - recept na slimáky nájdete TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára