14. marca 2021

Frangipane tartaletky

"FRANGIPANE" - je sladké mandľové cesto / krém. Zvyčajne sa používa v kombinácii s iným druhom cesta - v niektorých dezertoch môže fungovať ako cesto, v niektorých ako pečený druh plnky.

S týmto výrazom som sa často stretávala v skupinách zameraných na pečenie, kde sledujem výtvory šikovných cukrárok, aby som sa aspoň čo-to podučila a občas pridám aj niečo z mojej sladkej kuchyne.


A keďže ja veľmi rada skúšam nové veci, tento víkend som sa rozhodla frangipane vyskúšať a zvolila som si mini tarte s mandľovým korpusom a frangipane v troch príchutiach (základnej mandľovej, kakaovej a pistáciovej).

POTREBUJEME (na 3 ks priemer 10,5 cm a 3 ks priemer cca 9 cm) :

cesto :

240 g hladká múka
95 g práškový cukor
35 g mleté mandle (mandľová múka)
štipka soli
120 g studené maslo
1 väčšie vajíčko

plnka (frangipane) :

80 g krupicový cukor
100 g maslo izbovej teploty
100 g mandľová múka
2 stredne veľké vajíčka

zdobenie :

100 g biela čokoláda
2-3 PL rastlinný olej (použila som repkový)
lyofilizované maliny
mandľové lupienky
sezamové semienka
sekané nesolené pistácie
slaný karamel (mala som zvyšok z iného pečenia)

PRÍPRAVA :

Najskôr si pripravíme cesto - zmiesením všetkých surovín. Všetky sypké suroviny (múku, cukor aj mandle) som preosiala. Hotové cesto stlačíme rukou do tvaru hrubej placky, zabalíme do fólie a šupneme do chladničky na cca pol hodinku až hodinku.

Medzitým si pripravíme frangipane. Najskôr vymiešame zmäknuté maslo s cukrom do peny, potom po jednom vmiešame vajíčka a nakoniec vmiešame mandľovú múku (mandľovú múku netreba preosievať).

Pripravíme si formičky - ja som použila čo dom dal (3 mini tortové formy s vnútorným priemerom medzi 10,5/11 cm - výška cca 3,5 cm a 3 formičky na klasické tartaletky s priemerom 10 cm - výška asi 1,5 cm). 

Mám vyhliadnuté aj ráfiky na tartaletky s kolmými stenami, ktoré sa mi veľmi páčia, ale nie je to lacná záležitosť a neviem či sa mi ich oplatí kúpiť, keďže tartaletky pečiem iba občas a iba pre nás ... a okrem toho sa neviem rozhodnúť pre tvar (kruh, ovál, štvorec, srdce).


Napriek tomu, že mám formičky s nepriľnavým povrchom a cesto obsahuje maslo, potrela som ich zľahka maslom - lebo istota je istota. Cesto som na zľahka pomúčenej podložke (používam silikónovú) rozvaľkala na hrúbku cca 2 -2,5 mm, formičkami som vykrojila spodky koláčikov (kruhy), vložila som ich do formičiek, zvyšky cesta som rýchlo spracovala (cesto rýchlo mäkne a lepí sa) a opäť rozgúľala, vykrojila som 3 pásy široké asi 2,5 - 3 cm (šírka podľa výšky formičiek) - pásy som vložila na boky do troch mini tortových foriem, zľahka som ich pritlačila a zvyšok z dĺžky odrezala. Do tartaletkových formičiek som cesto jednoducho roztlačila. Dná som popichala vidličkou, aby sa cesto príliš nenafúklo do výšky.


Tri mini tortové formy s cestom som dala predpiecť do vyhriatej rúry na 180°C - predpekala som asi 7-8 minút. 


Frangipane hmotu som rozdelila na tri časti. Jednu som nechala v základnej mandľovej príchuti, do druhej som vmiešala 1 ČL kakaa a do tretej som pridala 2 ČL pistáciovej pasty. Hmoty som rozdelila do formičiek na cesto. Nabudúce dám menej, potom sa mi na vrch takmer nevošla poleva. Ja mám rada ovocný akcent v koláčikoch, tak do pistáciovej a kakaovej frangipane hmoty som povtláčala mrazené maliny. Dopekala som v rúre na 180°C cca 10 - 15 minút (tartaletky menej, mini tarty mali viac plnky, tak to trvalo dlhšie) - treba vyskúšať spajdľou. 


Upečené koláčiky som nechala vychladnúť vo formičkách, potom som ich opatrne vybrala (išlo to bez problémov). Ja nie som veľmi zručná v zdobení, tak som ozdobila jednoducho - čoko polevou z bielej čokolády, zvyškom slaného karamelu z iného pečenia a rôznymi posypmi (pistácie, sezamové semienka, mandľové lupienky, lyofilizované maliny).


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára