2. marca 2021

Zdravšie keksíky s banánovou polevou

V časopise ma zaujal recept na arašidové keksíky a keďže sa mi zdalo, že mám doma pohár arašidového masla, tak hor sa do pečenia. Keď už som mala časť surovín zmiešaných, tak som zistila, že arašidové maslo je Lotus nátierka - lebo farba takmer rovnaká, aj balenie skoro rovnaké 😒.  

Takže zmena plánu - prekutrala som špajzu a chladničku a stvorila som hokus-pokus sušienky - až takmer do konca som nevedela čo nakoniec vznikne a ako to bude chutiť. Nakoniec z polovice cesta vznikli zdravšie muffiny a zo zvyšnej dotunovanej časti cesta tieto fajnové keksíky.


POTREBUJEME (na cca 16 kusov) :

na keksíky

70 g ovsené vločky rozmixované na múku
70 g pohánková múka
1 kopcovitá PL hustý biely neochutený jogurt
1 menší banán
1 vajíčko
1 PL práškový cukor alebo med (nemusí byť)
1 prášok do pečiva s vínnym kameňom
1 PL kakao alebo karob
1 PL Lotus nátierka
hrsť posekaných orieškov
1 ČL zarovnaná instantná káva (nemusí byť)
mlieko podľa potreby (klasické alebo rastlinné)

na polevu

2 menšie banány
1 PL kakao alebo karob (alebo podľa chuti)
1 ČL javorový sirup alebo med 

na ozdobu : posekané oriešky, pistácie, lyofilizované ovocie


PRÍPRAVA :

V podstate iba všetko zmiešame do veľmi nevzhľadnej zmesi - najskôr som zmiešala suché suroviny, pridala som popučený banán, jogurt, oriešky a toľko mlieka aby vznikla hustejšia hmota. Z hmoty som v namočených rukách (cesto dosť lepí) robila guľky zhruba veľkosti vlašského orecha, ktoré som uložila na plech vyložený papierom na pečenie a naplechu som ich sploštila na placičky. Pečieme v rúre zohriatej na 180°C cca 15 minút.


Na polevu popučíme banán, pridáme kakao alebo karob a trocha sirupu - aby sme dosiahli takú poloriedku krémovú konzistenciu. Na keksíky lyžičkou rozdelíme polevu a dozdobíme podľa chuti - ja som použila zmes posekaných orechov (kešu, para, pistácie) a lyofilizované ovocie.


Keksíky sú fajnové, dajú sa zjesť aj bez polevy - ale nie je to ono. Chutili aj môjmu chlapovi a to je už čo povedať, pretože on má radšej klasické nezdravé  maškrty.

NIEČO NAVYŠE :

Pohánka patrí medzi výživné bezlepkové obilniny s nízkym glykemickým indexom. Čoraz obľúbenejšia je aj v podobe múky, ktorá je ľahko stráviteľná. Z vitamínov obsahuje B vitamíny, vrátane kyseliny listovej, vitamín E a K. Oveľa zaujímavejšie je zastúpenie minerálov a stopových prvkov - 100g pohánkovej múky pokryje dennú potrebu mangánu na 101 %, horčíka na 63 %, fosforu na 34 %, medi na 26 %, železa na 23 %, zinku na 21 %, draslíka na 16% a vápnika na 4 %. Pohánka obsahuje aj bohatstvo v podobe rutínu, ktorý má priaznivý vplyv na pevnosť a pružnosť ciev - mali by ju jesť tí, ktorí majú problém s kŕčovými žilami, hemoroidmi či zrážanlivosťou krvi. Vďaka obsahu živín môže pohánka prispieť k zdravému tráveniu, je prevenciou zápchy a pomáha z tela odstraňovať toxíny. Vláknina má tiež vplyv na zníženie cholesterolu.  

Pohánková múka disponuje výraznejšou chuťou a odporúča sa ju kombinovať s inými múkami v pomere 1:3 (1 diel pohánkovej múky a 3 diely ostatných múk). Hodí sa na prípravu rozličných koláčov, palaciniek, lievancov, na zahusťovanie jedál a do chlebového cesta. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára