19. augusta 2020

Voňavý pečený slivkový lekvár

Tento rok sa kvôli jarným mrazom veľa ovocia neurodilo, tak sa snažím spracovať aspoň to, ktoré máme. Takže po višňovom džemovaní prišiel na rad slivkový lekvár, ktorý robievam už roky pečený v rúre. Tentoraz som sa rozhodla vyskúšať variantu dlhšieho pečenia (cca 3 hodiny), bolo to síce zdĺhavejšie, ale lekvár mi takto príde hustejší. 


POTREBUJEME (na množstvo na úvodnej fotografii) :

5,5 kg slivky
1-1,5 kg kryštáľový cukor (alebo podľa chuti)
2 PL voňavé korenie (škorica, perníkové korenie, ... ) 
1-1,5 dl rum
pekáče s vyšším okrajom

PRÍPRAVA :

Slivky umyjeme, rozpolíme a odstránime kôstku. Premiešame s cukrom a voňavým korením (ja používam voňavú zmes od davidkovokoreni.sk) a rozdelíme do pekáčov. Odporúčam piecť naraz maximálne 1,5 kg sliviek, inak pečenie trvá dlho, pretože viac sliviek = viac šťavy =  dlhšia doba odparovania. 


Ja som neuvážene včera piekla naraz v druhej várke 3 kg a skončila som o tretej v noci, pritom prvá várka - čo boli dva pekáče po 1,5 kg - sa upiekla za 3 hodiny, a pekáč s 3 kg sa piekol hádam aj o hodinu či hodinu a pol dlhšie.

Pekáče s ocukrovanými a korením ovoňanými slivkami vložíme do rúry zohriatej na 180°C a pečieme cca 3 hodiny. Počas pečenia som zhruba 1-2x za hodinu zmes premiešala.

Takto zmes vyzerala asi po 2 hodinách pečenia :

... počas pečenia

Po upečení som pridala rum (na tieto menšie pekáče do každého štamperlík), premiešala som a hneď som plnila do čistých pohárov. Hrdlo pohára aj viečko zvyknem potrieť vysokopercentným alkoholom (nad 50%). Uzavrela som, obrátila som hore dnom a takto som nechala poháriky vychladnúť.



Pokračovanie r. 2021 :

Tento rok som zvolila pečenie na kratšiu dobu ale na vyššej teplote - piekla som na 250°C spolu asi 80 minút trocha iným postupom, ktorý nájdete rozpísaný TU. Zmena je v tom, že sa na začiatku pečenia slivky pokvapkajú octom, pečú sa bez miešania najskôr 25 minút, potom sa pridá polovica cukru (bez miešania) a pečú sa 15  minút, pridá sa druhá polovica cukru (bez miešania) a pečú sa ešte 25 minút. Potom sa pridá rum a voňavé korenie (používam zmes korenia Jablkový závin), džem sa premieša, rozmixuje a plní sa do pohárikov. Ja som rozmixovanú zmes dala do vypnutej horúcej rúry ešte na cca 15 minút. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára