7. septembra 2019

Kváskový pšenično-špaldovo-ražný chlebík

Kváskovanie je v dnešnej dobe veľmi IN. Ja som sa odhodlávala veľmi dlho a vlastne až keď som dostala kvások, tak som sa odhodlala vyskúšať upiecť kváskový chlebík - a chytilo ma to. Tento chlebík je môj obľúbený a pripravujem ho najčastejšie.



Na menší - cca 750 g chlebík potrebujeme :

rozkvas

1 PL materský ražný kvások
150 g špaldová múka grahamová
150 g vlažná voda

cesto

rozkvas
440 g pšenično-ražná múka
225 - 230 g vlažná voda
1 PL soľ
1 PL celá rasca
2 PL olivový olej
semienka podľa chuti

okrem toho

oválna ošatka
papier na pečenie
pekáč
hrnček na vodu
zemiakový škrob
podložka

PRÍPRAVA :

Najskôr si pripravíme rozkvas - a to tak, že varechou alebo stierkou dobre zmiešame kvások, múku a vodu. Prikryjeme (ja využívam misku kysku) a necháme nakvasiť na linke 6 - 9 hodín. Ja si zvyknem pomôcť tak, že rúru zohrejem na 50°C, vypnem a prikrytú misu z rozkvasom tam vložím - rozkvas mi pekne vykysne cca za 4-5 hodín.

Rozkvas presuniem do misy môjho elektrického pomocníka, pridám pšenično-ražnú múku a vlažnú vodu, dobre premiešam (1-2 minúty), prikryjem a nechám prebehnúť autolýzu 45 minút. Potom pridám olej, soľ, rascu a semienka, dobre premiešam (4-5 minút), namočím si ruky, cesto v mise preložím z každej strany (cesto vezmem do jednej ruky, vytiahnem ho hore a preložím na protiľahlú stranu misy), prikryjem a ešte 2x zakaždým po 30 minútach preložím. Po poslednom preložení cesto presuniem na pomúčenú podložku (osvedšila sa mi silikónová z Tescomy) a chlebík stiahnem - pomúčim si ruky a z bokov aj spredu a zo zadu cesto jemným tlakom vtláčam akoby pod spodok cesta, z každej strany 2 až 3 krát. 

Takto spevnený budúci chlebík vložím do ošatky vysypanej zemiakovým škrobom tak, že vrch cesta je na spodu ošatky. Vrch cesta v ošatke prstami dobre postláčam, aby sa cesto nerozchádzalo. Jemne pomúčim, prikryjem igelitom (výborná je jednorázová kúpacia čiapka) a nechám kysnúť. Na linke 2-4 hodiny (podľa teploty) alebo v chladničke 7-10 hodín. Cesto musí znásobiť svoj objem (ošatku plním do 2/3 a po vykysnutí je cesto nad ošatkou).

Keď je cesto vykysnuté rúru zohrejem na 250°C (spodný a horný ohrev) - hneď na začiatku dám na spodok rúry v malom hrnci asi 2 dl vody a cca na strednú mriežku prázdny plech, na ktorom sa bude piecť chlebík - plech sa musí zohriať. Keď mi rúra ohlási že je zohriata, cesto z ošatky vyklopím na papier na pečenie, pod ktorý dám drevenú dosku, chlieb ostrým nožom navrchu narežem, a z dosky zošuchnem cesto aj s papierom na pečenie na rozohriaty pekáč. Spolu so záparou (voda v hrnčeku) pečiem na 250°C 15 minút, potom hrnček s vodou vyberiem, teplotu znížim na 200°C a pečiem ešte 30 minút. Po upečení chlebík musí zodpodu po poklopaní pekne dunieť - vtedy je upečený. V závislosti od toho, ako pečie tá-ktorá rúra sa dĺžka pečenia môže mierne líšiť. 

Chlebík po upečení vyberiem na mriežku, postriekam slanou vodou, prikryjem čistou utierkou a nechám vychladnúť - krájame až po vychladnutí.  






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára