16. marca 2019

ÉCLAIRS

Toto bola pre mňa veľká výzva a trvalo mi asi 25 rokov kým som nazbierala odvahu znovu vyskúšať odpaľované cesto, pretože prvý krát sa mi príliš nepodarilo a dosť som sa s ním natrápila - až tak, že som sa až dodnes na druhý pokus neodhodlala. 

Ale zrejme tie roky urobili svoje a teraz ako stará korytnačka 😂😂😂 som si povedala, že to znovu skúsim, pretože ma uchvátili francúzske éclairs.  Majú ešte značné rezervy, najmä vzhľadovo, ale teraz keď som zistila, že odpaľované cesto som zvládla, určite budem robiť častejšie.




 Tentoraz sa cesto podarilo, možno aj vďaka šikovnému pomocníkovi (KA Artisan), ktorý mieša a šľahá ozaj famózne - dokonalá konzistencia, super vymiešané, pekne zľahka sa dalo vytlačiť cez špičku a v rúre pekne narástlo a nespľasklo. Plnku som zvolila karamelovú, ktorú máme u nás radi.




Na cca 25 - 30 kusov (podľa veľkosti) potrebujeme :

cesto

125 g mlieko (mala som obyčajné)
125 g voda
100 g maslo
štipka soli
150 g hladká múka
4 vajíčka

krém

250 g Mascarpone
50 g tvaroh
3-4 PL slaný karamel 
2 PL práškový cukor (alebo podľa chuti)
1 ČL vanilkový extrakt
80 ml smotana 33%
60 g maslo izbovej teploty

slaný karamel

150 g cukor krupica
100 ml smotana 33%
50 g maslo
soľ podľa chuti (nemusí byť)

PRÍPRAVA :

Na cesto privedieme v hrnci za občasného miešania k varu mlieko, vodu, maslo a soľ. Keď zmes začne vrieť pridáme múku a miešame pokiaľ nedostaneme kompaktnú hladkú hmotu - mne to trvalo cca 2 minúty. Odstavíme a zmes nechádme vychladnúť.

Vlažnú hmotu som dala do robota, 2-3 minúty som ju samotnú nechala miešať a potom som pridávala postupne vajíčka - každé vajíčko som nechala dobre rozmiešať a až potom som pridala ďalšie. Cesto musí byť polohusté, hladké, bez hrudiek.

Cesto som dala do cukrárskeho vrecka s veľkou hviezdicovou špičkou a na pekáč vyložený papierom na pečenie som robila pásiky dlhé cca 11-12 cm. Eclaires som piekla v rúre zohriatej na 185°C 20 minút. Počas pečenia rúru neotvárame.

Kým sa eclairs pečú a chladnú (po upečení ich treba pichnúť aby vyšla para a zostali chrumkavé), pripravíme si karamel, ktorý budeme potrebovať aj do krému : v širšom hrnci alebo panvici (najlepšie s nepriľnavým povrchom) roztopíme na slabom ohni cukor na karamel (mal by mať peknú jantárovú farbu, treba strážiť, aby príliš nestmavol a nezhorkol), prídáme maslo, rozmiešame, pridáme smotanu a soľ (nemusí byť, mne slaný karamel chutí viac ako klasický). Časť určenú do krému si vždy odoberiem do misky aby skôr vychladol - do krému pridávam vlažný.

Na krém som vyšľahala Mascarpone, tvaroh, cukor, vanilkový extrakt a slaný karamel (zvyšný karamel som použila na potretie). Ja som nechala plnku trocha redšiu - originál eclairs sa  nerozkrajujú a plnia sa cez malý otvor zboku, a s tuhým krémom by to nebolo možné. Plnku som dala do cukrárskeho vrecka so špičkou s malým otvorom, úzkym špicatým nožom som urobila dierku z oboch bokov a plnku som nastriekala dovnútra. 



Vrch eclairs som mašlovačkou potrela nahriatym zvyšným karamelom. Chcela som posypať orechovým krokantom, ako na potvoru som ho však nenašla 😕😕😕, tak poslúžila aj čokoládová ryža. Nabudúce si v predstihu urobím nejaké karamelové ozdoby.



NIEČO NAVYŠE :

Čo sú éclairs ? Dočítala som sa, že "éclair" znamená "svetelný záblesk". Koláčik s týmto názvom vyzerá oslnivo a zje sa rýchlosťou blesku. Tento dezert patrí medzi tradičné francúzske dezerty, krásne na pohľad, voňavé, nadýchané, s delikátnou náplňou - a vraj si na ňom pochutnávali už na kráľovskom dvore.

Je to vlastne dezert z odpaľovaného cesta (ako naše venčeky či veterníky), ale v tvare rovných "paličiek" dlhých cca 11-12 cm, plnený moussom cez malý otvor, poliate polevou či potreté glazúrou.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára