2. februára 2019

Rezy RIGOLETTO

Ako som už pri niektorých receptoch spomínala, našou rodinnou cukrárkou bola sestra môjho tatuša. Vypekala nám celé roky rôzne maškrty a možno práve po nej som zdedila chuť k pečeniu koláčov. 

A okrem chuti k pečeniu som zdedila aj starý rukou písaný receptár s receptami, ktorý sa mi žiaľ niekde stratil - myslím že som ho niekomu požičala a už sa mi nevrátil 😒. Recepty som našťastie stihla prepísať do počítača - a toto je jeden z nich. Zaujal ma názov aj suroviny a už celé roky som ho chcela vyskúšať, ale nejako sa nedarilo. Teraz som si na recept spomenula a rozhodla som sa, že idem do toho. 

Recept je trocha pracnejší a zaberie dosť času, teda je to skôr taký sviatočný koláčik, ale chuťovo je super, všetky chute k sebe dokonale pasujú. Iba to biele cesto je trocha tuhšie ako som čakala, ale chutnali sme takmer hneď po dokončení, takže cesto nestihlo ešte nasať vlhkosť z lekváru. 

takto nejako by mali rezy vyzerať .. foto  : Piešťanský denník
Na menší skúšobný rez (cca 14 menších kúskov, pekáč 20 x 35 - cm, potrebujeme :

orechové cesto

3 celé vajíčka
3 PL krupicový cukor
4 PL polohrubá múka
hrsť mletých vlašských orechov
1 ČL prášok do pečiva

biele cesto

125 g maslo
60 g práškový cukor
175 g hladká múka (použila som T-650)
1 ČL prášok do pečiva
lekvár

plnka zo sušeného ovocia

2 celé vajíčka
80 g práškový cukor
1 PL zarovnaná polohrubá múka
120 g sušené ovocie (hrozienka, brusnice, pomarančová kandizovaná kôra)
75 g posekané vlašské orechy

krém

2 celé vajíčka
3 PL krupicový cukor
1 kopcovitá PL kakao
1/2 ČL vanilkový extrakt 
125 g maslo

čoko poleva

70 g horká čokoláda 
1 čl kokosový olej



a takto vyzerá môj koláčik 

 PRÍPRAVA :

Ako prvé si pripravíme biele cesto, pretože potrebuje hodinu odpočívať v chladničke. Zmiesime všetky suroviny do kompaktného cesta (ku podivu to išlo veľmi dobre a vajíčko v ceste vôbec nechýbalo), zabalíme a uložíme do chladničky.

Pokiaľ biele cesto odpočíva, pripravíme si orechové cesto - vajíčka s cukrom vyšľaháme do bielej nadýchanej peny, pridáme múku zmiešanú s práškom do pečiva a nakoniec jemne vmiešame orechy. Cesto vylejeme na pekáč vyložený papierom na pečenie, rovnomerne rozotrieme a v rúre zohriatej na 180°C pečieme cca 12 minút. Po upečení (skúška špáradlom) vyberieme, necháme čiastočne vychladnúť, opatrne stiahneme papier na pečenie a necháme úplne vychladnúť.

Kým sa pečie orechové cesto a biele cesto odpočíva, pripravíme plnku zo sušeného ovocia. Vajíčka s cukrom vyšľaháme do peny, misu preložíme do vodného kúpela a došľaháme do husta - ak máte kvalitný robot, tento krok môžete vynechať, pretože táto plnka sa bude piecť (ja mám Kitchen Aid a ten to zvládol super do husta, takže som vodný kúpel vynechala). Do hustej peny (už mimo vodného kúpela) jemne vmiešame posekané sušené ovocie a orechy.

Po hodine vyberieme z chladničky biele cesto, na pomúčenej podložke rozvaľkáme na veľkosť pekáča, a opatrne prenesieme do pekáča, ktorý sme vyložili papierom na pečenie. Pečieme v rúre zohriatej na 180°C 10 minút, vyberieme, potrieme lekvárom, na cesto vylejeme plnku zo sušeného ovocia, rozotrieme a dopečieme ešte cca 25 - 30 minút na 150°C, do ružova (skúška špáradlom). Upečené vyberieme, necháme úplne vychladnúť a opatrne (cesto je krehké) odstránime papier na pečenie. 

Pokiaľ sa dopeká biele cesto s plnkou, pripravíme krém : vo vodnom kúpeli šľaháme vajcia, cukor, kakao a vanilkový extrakt (mletá Bourbon vanilka, vanilkový cukor) do zhustnutia - mne to trvalo 25 minút. Ešte do teplého krému som zašľahala malý kúsok masla a krém som nechala vychladnúť. Pokiaľ krém chladne, vyšľaháme maslo a po častiach zašľaháme kakaový krém. 

A konečne ideme do finále - orechové cesto potrieme džemom (nešetríme, potrieme riadne), naň položíme biele cesto s plnkou zo sušeného ovocia, jemne pritlačíme, natrieme čokoládový krém, necháme hodinku stuhnúť v chladničke a  polejeme čokoládovou polevou, ktorú pripravíme klasickým spôsobom vo vodnom kúpeli, alebo použijeme ganache. Príjemné maškrtenie.





Rozpis na celú dávku :

Orechové cesto : 

5 vajec, 5 PL krupicový cukor, 4 PL polohrubá múka, 1/2 balíka prášok do pečiva, hrsť mletých orechov

Biele cesto : 

250 g  maslo, 100 g práškový cukor, 360 g hladká múka, 1/2 balenia prášok do pečiva

Čoko krém : 4 vajčia, 7 PL krupicový cukor, 2 PL kakao, 250 g maslo

Plnka so sušeným ovocím : 

200 g práškový cukor, 4 vajcia, 1 PL polohrubá múka, 250 g zmes sušeného ovocia a hrozienok 

Čoko poleva : 100 - 120 g čokoláda, 1 PL kokosový olej (maslo) 


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára