20. mája 2018

Krémové špargľové risotto





Tento víkend sa u nás (čo sa stravy týka), nesie v znamení stredomorskej, či skôr talianskej kuchyne, ktorú mám ja osobne veľmi rada, pretože jedlá sú chutné, ľahko stráviteľné a nenáročné na prípravu. 

Po včerajších cestovinách som sa dnes rozhodla pripraviť naše obľúbené risotto, tentoraz špargľové so sušenou šunkou (my sme mäsožravci, tak aspoň kúsok mäska musí byť 😁😋😍). A ani teraz sme neboli sklamaní - bolo výborné, tak ako aj všetky ostatné verzie, ktoré som  doteraz robila (cvikľové, tekvicové, gaštanové - všetky recepty nájdete pod menovkou "risotto"). 

Originál recept je bez mäsa - v minulosti som toto risotto pripravovala aj bez sušenej šunky a bolo tiež výborné - takže kto preferuje bezmäsitú stravu, smelo do toho.



Na 4 porcie potrebujeme :

cca 250 g ryže na risotto (Arborio, Carnaroli, ...)
1 väčšia alebo 2 menšie šalotky alebo klasické cibule
3 PL olivový olej
1-1,5 dl biele suché víno
cca 1/2 - 3/4 litra vývar (zeleninový alebo kurací)
soľ
čerstvo mleté čierne korenie
50-70 g sušená šunka (prosciutto crudo alebo Schwarzwaldská šunka)
1 zväzok špargle (cca 10 kusov)
70 g strúhaný parmezán
1/2 limetka (prípadne citrón)
50 g maslo
čerstvé bylinky (tymián, oregano - nemusí byť)

PRÍPRAVA :

Dopredu si pripravíme vývar - najlepšie zeleninový alebo kurací. Ja som robila zo zeleninového, do ktorého som dala variť aj očistenú spodú časť špargle, ktorú som nepoužila priamo do risotta. Vývar použite vždy teplý až horúci.

Osobitne som si orestovala na suchej panvici pokrájanú sušenú šunku. Zo špargle odkrojíme spodnú drevnatú časť (cca 3-4 cm), umyjeme a zvyšok špargle rozdelíme na dve časti - hlavičky odložíme bokom a zvyšok pokrájame na kolieska hrubé asi 2 mm. Špargľu (hlavičky aj pokríjanú časť) vložíme do vriacej osolenej vody a blanšírujeme asi 3 minúty, vyberieme a schladíme v ľadovej vode. Scedíme a odložíme bokom. 

Keď máme vývar pripravený môžeme sa pustiť do samotného risotta. V hlbokej panvici alebo hrnci rozohrejeme olivový olej, na ktorom 1-2 minúty restujeme šalotku alebo cibuľu pokrájanú nadrobno. Následne pridáme ryžu (pozor !!! neoplachujeme !!!), a určite nerobte z klasickej ryže - s obyčajnou ryžou nedosiahnete krémový efekt. 

Ryžu opekáme asi 3 minúty, prilejeme víno, miešame pár minút pokiaľ sa alkohol neodparí. Keď ryža vsiakne víno, postupne za stáleho miešania po naberačkách pridávame vývar a priebežne ochutnávame. Keď je ryža uvarená "na skus", teda nie je úplne mäkká ale ani tvrdá, vypneme plameň, do ryže pridáme korenie, soľ, šťavu z limetky alebo citróna, strúhaný parmezán, pokrájanú blanšírovanú špargľu a opečenú sušenú šunku, premiešame, v prípade potreby dochutíme soľou, pridáme plátky masla, prikryjeme a aspoň 5 minút necháme stáť. Následne premiešame, pridáme časť hlavičiek (časť použijeme na ozdobu) a hneď podávame.






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára