23. júla 2022

Papas arrugadas ... mojo rojo, mojo verde

Tento rok ma zavialo na dovolenku na Kanárske ostrovy, konkrétne na najmenší z ostrovov - Lanzarote. Okrem návštevy miestnych zaujímavých miest som samozrejme musela ochutnať aj miestnu kuchyňu. Tieto zemiaky s omáčkami sú najtypickejším jedlom pre túto časť sveta. V preklade by to malo znamenať vráskavé zemiaky - moje sa z nejakého dôvodu nezvrásnili. Sú to zemiaky varené s veľkým množstvom morskej soli.


Takto pripravené zemiaky sa podávajú ako predjedlo s omáčkami a kozím syrom, alebo aj ako príloha k mäsu či zelenine. Receptov na omáčky je veľmi veľa, najtypickejšie sú mojo rojo (papriková omáčka) a mojo verde (zeleninová omáčka), a aj tie v každej reštaurácii chutili kúsok inak.

POTREBUJEME (na 3-4 porcie) :

1 kg menšie nové zemiaky (typ A, B)
200 g morská soľ
3-4 plátky citróna
voda

na paprikovú omáčku (mojo rojo) :

1-2 upečené kapie bez kože
1-2 strúčiky cesnaku
1 ČL mletá sladká červená paprika
1 dl panenský olivový olej 
1 PL červený balzamikový ocot
soľ (podľa chuti)
chilli paprička (nemusí byť)
 
na bylinkovú omáčku (mojo verde) :
 
1/2 ČL orestovanej rasce
1-2 strúčiky cesnak
soľ podľa chuti
2 hrste posekanej koriandrovej alebo petržlenovej vňate
1 dl panenský olivový olej
 
PRÍPRAVA :

Zemiaky dobre umyjeme. Na dno hrnca, v ktorom budeme variť zemiaky dáme morskú soľ, vložíme umyté zemiaky, plátky citróna.
 
 
 
Zalejeme studenou vodou. Vody dáme toľko, aby boli zemiaky ponorené. Uvaríme do mäkka - od bodu varenia je to cca 25 minút. Zemiaky neprikrývame, vodu necháme pozvoľna odparovať. 
 
 
Špáradlom vyskúšame či sú už zemiaky mäkké. Ak sú mäkké vodu zlejeme a hrniec so zemiakmi vrátime na sporák a za občasného potriasania hrncom varíme ešte 2-3 minúty, aby sa odparila všetká tekutina z dna hrnca. Na šupe zemiakov by sa mala vyzrážať soľ zo zbytkov vody a šupka by sa mala zvrásniť.
 
 
Suroviny na omáčky zmixujeme alebo nadrobno pokrájame a rozmašírujeme v mažiariku, podľa toho akú konzistenciu omáčky máte radšej.

Ostrov je krásny a stojí za návštevu. Pre našinca je to zážitok - malý sopečný ostrov, ktorý si vďaka rodákovi (Cesare Manrique) zachoval svoju atmosféru a nie je zastavaný obrovskými hotelovými komplexmi. Ak sa tam vyberiete, nenechajte si ujsť návštevu národného vulkanického parku Timanfaya s krásnou lagúnou El Golfo, kaktusovej záhrady, sopečnej jaskyne či vinárskej oblasti La Geria :
 






 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára