2. mája 2021

Jablkový koláč ALCRON

Jablká z vlaňajšej úrody už prudko odchádzajú, tak sa snažím zúžitkovať aspoň čo sa dá. Na internete ma zaujal tento koláčik, tak som vyskúšala. Je to taká slávnostnejšia verzia jablkového koláča, trošku pracnejšia, ale výsledok stojí za to. Autorkou koláča je pani Mirka Van Gils Slavíková, ktorá robila ako cukrárka v hoteli Alcron - odtiaľ ten názov.


POTREBUJEME (na formu s priemerom 22 - 24 cm) :

KORPUS

300 g linecké cesto (recept pridám na koniec receptu)

JABLKOVÁ PLNKA 

6-7 kusov jablká
60 g maslo
80 g krupicový alebo kryštáľový cukor
1 hrsť hrozienka namočené v rume
0,4 dl rum (z hrozienok)
1 vanilkový cukor
mletá škorica podľa chuti
šťava a kôra z 1 citróna
piškótové omrvinky na zahustenie - množstvo podľa potreby

SMOTANOVÝ KRÉM

400 - 500 ml smotana na šľahanie (ideálne 40 %)
1 vanilkový cukor
50 g práškový cukor

JABLKOVÉ RUŽIČKY

3 jablká
1-2 PL krupicový alebo kryštáľový cukor

ZDOBENIE 

jablkové ružičky
mandľové lupienky
vlašské orechy



PRÍPRAVA :

Linecké cesto rozvaľkáme a vyložíme ním koláčovú formu. Na cesto položíme papier na pečenie a zaťažíme napríklad strukovinou. V rúre zohriatej na 180°C pečieme asi 15 minút - potom záťaž aj s papierom odstránime a dopečieme ešte 8-10 minút. Vyberieme z rúry a necháme vychladnúť.

Na jablkovú plnku očistíme jablká, prekrojíme na štvrtiny, vyberieme jadrovník a štvrťky postrúhame na tenké plátky. Do panvice dáme maslo a cukor a za častého miešania upálime karamel. Do karamelu vložíme plátky jabĺk, hrozienka namočené v rume, posekané orechy, škoricu, vanilkový cukor, citrónovú šťavu aj kôru, udusíme, pridáme rum v ktorom sa máčali hrozienka, premiešame. Ak je náplň príliš riedka zahustíme piškótovými omrvinkami. Necháme vychladnúť.

Smotanu s cukrom a vanilkovým cukrom vyšľaháme na tuhú šľahačku. Nabudúce by som pridala asi aj stužovať, najmä ak budem mať opäť iba 33% smotanu (s vyšším percentom tuku nemali), pretože sa mi šľahačka zdala príliš riedka - a prešľahať som ju nechcela, aby sa mi nesekla.

Ozdobíme podľa chuti. V originál recepte pani Mirka zdobila polovičkami karamelizovaných vlašských orechov a jablkovými ružičkami. Ja už som na karamelizovanie orechov nemala nervy, ani orechy som nemala vylúpané, tak som použila nasucho opečené (miestami až pripečené) mandľové lupienky.

Ružičky pripravíte tak, že očistené jabklá prekrojíte na polovice, vyberiete jadrovník, a polovice pokrájate na 1 mm hrubé plátky (polovice musia stále držať pokope). Takto upravené polovice dáme na pekáč s papierom na pečenie, poypeme cukrom a v rúre zohriatej na 180°C pečieme cca 15 minút - pokiaľ jablká zmäknú. Po vychladnutí každú polovicu rozdelíme na polovicu, plátky rozsunieme a zrolujeme do ružičiek. Zo 6 polovíc bude 12 ružičiek. Ja som mala dve rôzne odrody jabĺk a vznikli mi dve farby ružičiek.

Linecké cesto podľa pani Mirky Van Gils :

250 g hladká múka
80 g práškový cukor
1 žĺtok
130 g maslo izbovej teploty
štipka soli
citrónová kôra a šťava
1/2 ČL prášok do pečiva 

Cukor, maslo, soľ, citrónovú kôru a žĺtok vyšľaháme v robote do peny, zašľaháme citrónovú šťavu a krátko zašľaháme múku s práškom do pečiva. Na pomúčenej podložke premiesime do kompaktného tvaru, zabalíme a dáme schladiť do chladničky.

Celý video postup na prípravu koláča tak, ako ho robí pani Mirka nájdete TU.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára