28. novembra 2020

Vianočný perník ... s marcipánom

Perník je veľmi vďačný koláč ... ešte nikdy ma nesklamal. Robevam ho v rôznych verziách - v lete s ovocnou omáčkou, na jeseň s gaštanovým krémom, alebo iba tak jednoducho na spôsob lenivej gazdinej - potretý džemom a posypaný kokosom, alebo poliaty čokoládovou polevou. Toto je taká slávnostnejšia verzia so sušeným ovocím, marcipánom a jednoduchým krémom.


POTREBUJEME (na menší pekáč cca 25 x 32 cm) :

korpus :

200 g hladká múka špeciál
80 g práškový cukor
50 ml olej (rastlinný)
1 vajce
200 ml mlieko
1 PL biely neochutený jogurt
1 ČL prášok do perníka
1 ČL sóda bicarbona
1 PL kakao
1 ČL voňavé korenie (škorica, perníkové, ...)
1 PL slivkový lekvár
150 g kandizované a sušené ovocie podľa chuti
nasekaná čokoláda podľa chuti
štipka soli

krém :

250 g Mascarpone
1-2 PL práškový cukor (alebo podľa chuti)
100 ml smotaná na šľahanie

iné :  250 - 300 g marcipán 

PRÍPRAVA :

Cesto na perník som pripravila zmiešaním všetkých surovín. Ja som najskôr zmiešala suché suroviny (múka, cukor, sóda bikarbóna, kypriaci prášok do perníka, kakao). Do suchej zmesi som pridala mokré suroviny (vajce, olej, mlieko, džem), premiešala som a nakoniec som vmiešala kandizované ovocie a posekanú čokoládu obalené v múke. Piekla som v rúre zohriatej na 180 °C cca 15-20 minút (vyskúšam špajdľou) na pekáči vyloženom papierom na pečenie. Táto dávka je na menší pekáč (25 x 32 cm), ak chcete robiť na veľký plech, suroviny treba zdvojnásobiť. Upečený perník som nechala vychladnúť, potom som ho preklopila a odstránila som papier.

Na krém som vyšľahala Mascarpone s cukrom a smotanou. Množstvo cukru si samozrejme každý môže upraviť podľa svojej chuti.

Marcipán som vyvaľkala na pocukrovanej podložke a pomocou valčeka som ho preniesla na vychladnutý perník, uhladila som, a obkrojila podľa tvaru koláča. V závislosti od hrúbky môžete potrebovať rôzne množstvo marcipánu. Na marcipán som natrela tenkú vrstvu krému a nechala som stuhnúť.

Chcela som zdobiť ríbezľami, ale ako na potvoru nemali, tak som na fotenie využila to čo ešte naša záhrada ponúkla.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára