9. novembra 2020

Choux au craqueline s matcha-pepermintovým krémom

Milujem výzvy - najmä tie v kuchyni. Po choux au craqueline alebo po našom francúzske veterníčky s chrumkavou popraskanou krustou - som pokukovala už dávnejšie. Veľmi sa mi páči ich vzhľad a vždy sa rada naučím niečo nové. Okrem toho ja všeobecne robím radšej kusové dezerty ako torty či rezy, pretože ich netreba krájať. Ale ich čas prišiel až teraz. 

Prvý pokus nevyšiel a išiel rovno do koša - odpaľované cesto po vybratí z rúry a vychladnutí úplne spľaslo - namiesto nafúknutých balónikov boli placky a ani craquelin nevyšiel pekne. 

Ale nevzdala som sa a skúsila som odpaľované cesto podľa iného receptu - robila som z tretinovej dávky a vyšlo mi 11 veterníčkov, ktoré mali po upečení priemer cca 5-6 cm.

Pokus č. 2 dopadol lepšie - ale ešte to podľa mňa nie je úplne ono. Cesto sa síce zdvihlo do výšky, ale aj do šírky - takže vznikli také maxi veterníčky. Ale craquelin (vrchná chrumkavá vrstva) vyšiel celkom pekne. A jemný pepermintový matcha krém bol skvostný.

 

Nie sú také zložité na prípravu ako by sa na prvý pohľad zdalo - takže ak máte vlastný overený recept na odpaľované cesto, alebo sa vám páčie tieto moje maxi veterníčky - tak smelo do toho.

Na 11 kusov veterníčkov (tretinová dávka originál receptu) potrebujeme :

craqueline (chrumkavá horná vrstva)

20 g maslo
25 g hnedý cukor
25 g hladká múka
1-2 kvapky gélová potravinárska farba (nemusí byť)
štipka soli

choux (veterníčky)

25 g voda
25 g čerstvé plnotučné mlieko
1 g soľ
1 g  krupicový cukor (dala som asi 1/2 ČL)
21,7 g mäkké maslo
1 vajce
26,7 g chlebová múka (dala som pol na pol hladkú a chlebovú)

krém

250 g Mascarpone
25 ml kokosové mlieko (alebo sladká smotana) - na rozmiešanie prášku Matcha
2 PL práškový cukor (alebo podľa chuti)
1 ČL pepermintový extrakt 

PRÍPRAVA :

Najskôr si pripravíme craquelin (hornú chrumkavu vrstvu) - ja som vedela, te budem robiť matcha pepermintový krém, ktorý á jemne zelenú farbu, preto som zvolila zelenú farbu - ale farbu si môžete zvoliť podľa seba, použiť napríklad 1 PL preosiate kakao, alebo urobiť bezfarebný - prírodný craquelin.

Na craqueline jednoducho zmiešame všetky suroviny - najskôr zmiešame vidličkou zmäknuté maslo s cukrom, potom pridáme múku a nakoniec farbivo alebo kakao, ak chceme farebne odlišný vrch.

Vzniknutú hmotu medzi dvomi papiermi na pečenie alebo dvomi potravinárskymi fóliami vyvaľkáme na hrúbku cca 2-3 mm a takto rozvaľkanú spolu s pepierom či fóliou dáme do mrazničky alebo do chladničky pokiaľ neurobíme veterníčky. Ja som mala hmotu v chladničke asi hodinu, a bola úplne stuhnutá.

Pokiaľ craqueline tuhne, pripravíme odpaľované cesto na veterníčky. Do vhodného hrnca dáme vodu, mlieko, soľ, cukor a maslo a na miernom plameni privedieme k varu. Do horúceho pridáme preosiatu múku a dobre premiešame. Miešame (odpaľujeme) pokiaľ sa nám zo surovín nevytvorí kompaktná hmota a na dne hrnca nie je vidieť akoby zlatú kôrku. Odstavíme bokom, necháme čiatočne vychladnúť - cca na telesnú teplotu a potom do vlažného vmiešame vajíčko (ak bude robiť väčšiu dávku, vajíčka treba pridávať postupne po jednom). Hmotu dáme do cukrárskeho vrecka s hladkou okrúhlou špičkou a na plech s papierom na pečenie striekame malé kôpky priemeru cca 3 cm. 

Craqueline vyberieme z chladničky, odstránime vrchný papier či fóliu a kolieskom s priemerom 2,5 - 3 cm vykrojíme kolieska. Na každú kôpku položíme zľahka po jednom koliesku.


Papier pofŕkame vodou a vložíme do rúry  zohriatej na 200°C. Pečieme 15 - 18 minút - pokiaľ nie sú veterníčky upečené do zlatista. Teplota pečenia sa v receptoch odlišuje - tie čo som pozerala uvádzajú teplotu v rozmedzí od 180°C až po 230°C. Prvý (nevydarený) pokus som piekla na 200°C, tento druhý na 210°C - tak ako uvádzal ten-ktorý recept. Nabudúce vyskúšam na 180°C. Počas pečenia rúru neotvárame. Po upečení koláčiky vyberieme na mriežku a necháme úplne vychladnúť. 


Po vychladnutí koláčiky prekrojíme a plníme krémom podľa chuti. Ja mám veľmi rada kombináciu matcha a pepermintu, preto som zvolila práve túto príchuť. Krém pripravíme tak, že Mascarpone vyšľaháme s cukrom, Matcha práškom rozmiešaným v troche smotany alebo kokosového mlieka a pepermintovým extraktom. Pomocou cukrárskeho vrecka krém nanesieme na spodnú polovicu veterníčka a priklopíme druhou časťou. Ak chcete aby boli veterníčky chrumkavé, krém bude najlepšie nanášať až pred podávaním. Naplnené veterníčky skladujeme v chladničke v utavretej dóze.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára