13. apríla 2020

Tortička ala Opitý Izidor

Tento rok som piekla vo veľkom zhone, pretože s ohľadom na karanténu kvôli ochoreniu COVID-19 mi bolo oznámené, že koláče  musia byť upečené skôr ako som pôvodne plánovala, takže styling išiel bokom a snažila som sa, aby som vôbec niečo k veľkonočným sviatkom upiekla - budem sa snažiť urobiť reparát s lepším stylingom.

Toho roku som zvolila okrem iného aj malú tortičku s priemerom 18 cm v štýle zákusku Opitý Izidor. Vychádzala som z originál receptu, ale nechcela som korpus s použitím masla, tak som oproti originálu zvolila iné zloženie korpusu. Na môj vkus je korpus dosť vysoký, takže nabudúce by som zvolila o kúsok väčšiu formu (20-22 cm).


POTREBUJEME (odporúčam na formu 20-22 cm) : 

CESTO

2 vajíčka (bielky a žĺtky zvlášť)
1 PL polohrubá múka
1 PL kakao
2 PL práškový cukor
2 PL olej
1/2 ČL prášok do pečiva
štipka soľ

ORECHOVÁ PLNKA

80 - 100 g vlašské orechy mleté 
1-2 PL práškový cukor
rum podľa chuti 

ČOKOLÁDOVÝ KRÉM

1 veľké vajce
1 PL kakao
30 g krupicový cukor
80 g maslo izbovej teploty

POLEVA

50 g horká čokoláda
50 g smotana na šľahanie (ideálne 35% a viac)

PRÍPRAVA :

Na cesto vyšľaháme bielky so štipkou soli na pevný sneh, postupne zašľaháme cukor, žĺtky a nakoniec jemne vmiešame preosiatu zmes múky, kakaa a prášku do pečiva. Rovnomerne rozotrieme do formy vyloženej papierom na pečenie (boky nemastíme) a pečieme v rúre zohriatej na 180°C cca 10-12 minút (skúsime drevenou špajdľou). Upečený korpus necháme vo forme úplne vychladnúť, potom nožom obrežeme boky, vyberieme z formy, odstránime papier na pečenie a položíme na podložku.

Na orechovú plnku jednoducho zmiešame všetky suroviny - orechy pomelieme, môj mixér už nefunguje ako má, takže sú na hrubšie, ale odporúčam na jemnejšie, plnka bude mať lepšiu konzistenciu.

Na čokoládový krém nad parou metličkou vyšľaháme celé vajce s cukrom a kakaom na hustú hmotu (mne to trvalo asi 20 minút), odložíme bokom a po vychladnutí postupne zašľaháme do masla, ktoré sme predtým vyšľahali do peny.

Nakoniec na korpus natrieme orechovú plnku (nabudúce dám hrubšiu vrstvu, lebo táto časť torty je najlepšia), čokoládový krém, dáme do chladničky stuhnúť a nakoniec polejeme klasickou čokoládovou polevou alebo čokoládovou ganache. Ja uprednostňujem ganache, pretože tak nestvrdne a pri krájaní sa neláme (smotanu zohrejeme po bod varu a horúcou smotanou zalejeme posekanú čokoládu - ja som tentoraz použila horkú 52 % Calebaut čokoládu vo forme malých peniažtekov, s ktorou sa veľmi dobre pracovalo - smotanu som mala 40%). Tortu som nechala trocha zatuhnúť a iba narýchlo som ozdobila tým, čo bolo po ruke - čokoládové mini trubičky a mandľový krokant, pretože väčšia časť tortičky išla hneď preč. Vzhľadovo má tortička značné rezervy, ale chuťovo bola výborná a zjedla sa prvá.




2 komentáre:

  1. Original izidor.
    Vsetko ok,do korpusu davame orechy cca 100g mlete, a korpus sa najprv natrie tekutejsim dzemom, top je visnovy. Potom orechova plnka,cokoladovy krem a polevubrobime len horka cokolada a cera. Bez toho dzemu je to suche. A samozrejne rum aj do korpusu.

    OdpovedaťOdstrániť