4. januára 2020

"Trojkráľová" tortička s kokosovo-grilážovou plnkou a slaným karamelom

Pôvodne mala byť táto tortička novoročná - ale nejako sme boli presýtení vianočným hodovaním, tak nakoniec je až k sviatku Troch kráľov. Ale teda dala mi riadne zabrať - najmä grilážová plnka a aj slaný karamel, nejako mi nie a nie cukor skaramelizovať. A do toho západ dýchacích ciest - chvíľami som mala pocit, že dušu vypustím 😁. Ale nakoniec som to dala aj keď pôvodný zámer bol trocha iný.


Pôvodne mala byť tortička s karamelovým a grilážovým krémom, v kombinácii s malinovým džemom a malinami, zvonku obtretá tiež krémom, ale žiaľ dnes so mnou Mascarpone nechcelo spolupracovať, krém sa mi totálne zrazil a putoval do koša, keďže nepomohlo ani oživovanie. Ešteže som mala dosť grilážovej plnky. Ale chuťovo je výborná aj vo výslednej kombinácii.



Na tortičku s priemerom 18 cm potrebujeme :

biely korpus

3 väčšie vajíčka (žĺtky a bielky zvlášť)
3 PL krupicový cukor
3 PL polohrubá múka
2 PL rastlinný olej (slnečnicový, repkový)
štipka soli

tmavý korpus

3 väčšie vajíčka (žĺtky a bielky zvlášť)
3 PL krupicový cukor
2 PL polohrubá múka
1 kopcovitá PL kakao
1 ČL prášok do pečiva
2 PL rastlinný olej (slnečnicový, repkový)
štipka soli

kokosová plnka

200 g kokosová smotana
1 PL práškový cukor
130 - 140 g kokosová múčka

grilážová plnka (créme praliné)

150 g olúpané lieskové orechy
270 g kryštálový cukor
1 ČL maslo
170 ml mlieko
40 g kukuričný škrob
2 žĺtky
160 g maslo
1 PL kakao (ak chcete úplne tmavý krém)

slaný karamel

200 g kryštálový cukor biely
60 ml voda
120 g smotana na šľahanie
30 g maslo zmäknuté
1 ČL vanilkový extrakt
1 ČL soľ

okrem toho

lieskové orechy
lyofilizované maliny
nesolené pistácie
kokosová múčka
malinový džem



PRÍPRAVA :

Najskôr upečieme korpusy. Postup je rovnaký u oboch korpusov - z bielkov a štipky soli vyšľaháme tuhý sneh. Postupne zašľaháme cukor, žltka, olej a múku. Do tmavého korpusu prisáme samozrejme spolu s múkou aj preosiate kakao a prášok do pečiva. Korpusy upečieme vo formách vystlaných papierom na pečenie (dno), boky nemastím. Pečieme v rúre zohriatej na 180°C cca 13-15 minút, treba skúsiť špajľou, pretože každá rúra pečie inak. Korpusy necháme čiastočne vychladnúť, boky obrežeme a vyberieme von z formy, prevrátime (spodok bude navrchu) a necháme na mriežke úplne vychladnúť. Po vychladnutí každý korpus horizontálne prerežeme na dve polovice.

Na grilážový krém najskôr lieskovce opečieme cca 5 minút v rúre zohriatej na 170°C a ešte horúce v utierke dobre pošúchame, aby zliezla šupka. V menšom hrnci roztopíme na miernom plameni cukor s maslom na karamel. Keď bude karamel hustý, vsypeme orechy (ja som dala celé, ale odporúčam posekať, zle sa s nimi potom robilo), premiešame a zmes vylejeme na plech pomastený maslom. Po vychladnutí polámeme a rozmixujeme na stredne hrubú alebo jemnejšiu konzistenciu - podľa toho či chcete mať v kréme väčšie kúsky grilážeb alebo nie. Mlieko zmiešame so škrobom, povaríme do zhustnutia a ešte do horúceho vmiešame po jednom žĺtky, všľaháme zmäknuté maslo a nakoniec pridáme rozmixovanú griláž. Premiešame a necháme vychladnúť.

Kokosová plnka je jednoduchá - kokosovú smotanu vyšľaháme s cukrom a postupne vmiešame kokosovú múčku.

Karamel pripravíme tak, že cukor a vodu necháme zohrievať na miernom ohni pokiaľ nezhnedne (pozor aby sa nespálil - bude horký). Odstavíme z ohňa, pridáme smotanu, rozmiešame, prisáme maslo a soľ, premiešame, dáme do misky a necháme úplne vychladnúť.

A môžeme skladať tortu  - ja som zvolila toto vrstvenie, pokojne môžete vrstviť aj inak. Prvý tmavý plát potrieme džemom, dáme polovicu grilážového krému, položíme biely plát, potrieme džemom, rozotrieme kokosovú plnku (nabudúce vyskúšam iba s hrubšou vrstvou džemu alebo malinového hustého rozvaru), položíme druhý biely plát, ktorý sme zospodu potreli džemom, rozotrieme druhú polovicu grilážového krému a priklopíme druhým tmavým korpusom, ktorý sme zospodu potreli džemom. Ja som vrch potrela zvyškom grilážového krému, boky som obsypala kokosovou múčkou (lepší by bol krém - bolo by to určite krajšie) a vrch som poliala slaným karamelom (ak by bol príliš tuhý, dá sa rozpustiť v hrnci s vodou - vložíme misku a zahrievame, prípadne v mikrovlnke, ale to som neskúšala). Ak by ste chceli aj boky obtrieť krémom, treba dávku znásobiť.

Nakoniec ozdobíme podľa vlastného vkusu - ja som použila lieskovce, pistácie, lyofilizované maliny a zopár sušených lístkov z nechtíka lekárskeho. 
Tortička má vzhľadovo značné rezervy, ale chuťovo bola výborná.



BONUS : 

Rozpis surovín na grilážovú plnku na väčšiu tortu alebo tri vrstvy do torty s priemerom 18 cm (400 g krému) :

400 g kryštálový cukor
1 PL maslo
200 g olúpané lieskovce
250 ml mlieko
60 g kukuričný škrob
3 žĺtky
250 g maslo

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára