25. januára 2020

Tradičné kysnuté šišky ľahké ako obláčik

Tradičné domáce vyprážané šišky boli pre mňa veľkou výzvou. Kedysi veľmi, veľmi dávno som skúšala pečené v rúre, ale veľmi ma neslovili - neboli zlé, ale boli to skôr pečené buchty ako nadýchané šišky, ktoré som si pamätala z detstva, kedy ich robievala moja mamina - a tie jej boli fantastické. Recept som si žiaľ nestihla vypýtať. Tak som celé roky iba spomínala na ich úžasnú chuť a občas som pár šišiek kúpila v obchode.


Tento rok naši doma tak medzi rečou povedali, že by si dali šišky. Ja mám výzvy rada a keďže sú tie fašiangy, povedala som si, že ich teda skúsim urobiť - veď čo sa môže stať, v najhoršom sa nepodaria. Dala som sa teda do hľadania receptu, ktorý by sa mi páčil a našla som ho TU

Pre istotu a aj preto aby sme veľa nepribrali 😂😂😂 som robila iba z polovičnej dávky. A sčasti aj preto, že je to recept náročný na vajíčka - do cesta ide až 8 žĺtkov. Ale na druhú stranu, keď mi nabudúce z pečenia zvýšia žĺtky, aspoň budem vedieť čo s nimi. 

Oproti originál receptu som urobila drobné úpravy - do cesta som pridala citrónovú kôru, ktorá dodala úžasnú chuť a namiesto práškového a vanilkového cukru som obaľovala v zmesi práškového cukru, mletej pravej Bourbon vanilky a mletej škorice.

Na celú dávku (cca 50 menších kusov) potrebujeme :

cesto

300 ml mlieko (použila som plnotučné)
3 PL (r)um
90 g maslo
8 žĺtkov
3 PL práškový cukor
400 g polohrubá múka výberová
200 g hladká múka výberová
1 balenie sušené droždie (mala som 7 g od Dr. Oetker)
citrónová kôra z polovice až 1 citróna 
olej na vyprážanie

na obalenie

práškový cukor
mletá Bourbon vanilka
mletá škorica
džem  (ja som použila jahodový)

PRÍPRAVA :

Zmiešala som si sypké suroviny (obe múky, práškový cukor, droždie, nastrúhaná citrónová kôra). Osobitne som zmiešala mokré suroviny (mlieko, maslo, rum a žĺtky). Do mokrej zmesi som postupne vmiešala suchú zmes, varechou som vypracovala cesto (lepší by bol robot, ale ten pracoval akurát na kváskovom chlebíku a nemám náhradnú misu), prikryla som utierkou a nechala som kysnúť asi hodinku.

Potom som cesto na pomúčenej podložke zľahka rozvaľkala na hrúbku asi 1,5 cm, vykrojila som kolieska priemeru 5 cm (z polovičnej dávky mi vyšlo 25 kusov) a nechala som ich na podložke ešte asi pol hodinku podkysnúť. Potom som vyprážala v rozpálenom oleji. Naši chceli s džemom, takže som pred vhodnením do oleja urobila v strede prstom jamku - do oleja som dávala tou jamkovou stranou dolu. Zopár bolo bez jamky, tie sa nafúkli viac - boli to také pekné malé nadýchané loptičky.

Vypražené šišky som nechala chvíľočku odkvapkať na papierových utierkach a obaľovala som ich v zmesi práškového cukru, mletej pravej Bourbon vanilky a mletej škorice. Nakoniec som dala do jamiek jahodový džem - ako vidieť z foto tak to bolo ozaj narýchlo, lebo som sa ponáhľala. Najlepšie sú čerstvé hneď po vypražení. Ale to nebude problém - sú prudko žravé, aj u nás sa po nich len tak zaprášilo.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára