25. augusta 2018

Punčové tortičky

Punčák forever. Punčák bol náš tradičný rodinný koláč - pamätám si ho ešte z detstva, keď ho robievala moja krstná mama. Už dlho som na punčák mala chuť, ale až dnes som prepracovala k jeho príprave. U nás sa punčák vždy robil s punčovinou - nenamáčalo sa sirupovým rozvarom cesto, ale sa pripravovala osobitne punčová plnka - dnes som zvolila kompromis.



A keďže celý koláč alebo torta je pre nás veľa (okrem mňa punčák nikto extra nevyhľadáva), tak som sa rozhodla urobiť iba 3 malé tortičky ako chuťovku (priemer 8 cm).

Na 3 tortičky s priemerom 8 cm potrebujeme :

cesto

4 vajíčka (žĺtky a bielky zvlášť)
4 PL práškový cukor
4 PL polohrubá múka
4 PL vlažná voda
2 PL olej
1/2 vrecka prášok do pečiva
štipka soli

punčovina

pomrvené zvyšky upečeného piškótového korpusu
mleté orechy alebo mandle asi 100 g
rum podľa chuti (nemusí byť)
citrónová šťava z 1/2 citróna
2 kopcovité PL domáceho pikantného džemu (malinový, ríbezľový a pod.)
asi 1 dl voda

poleva

preosiaty práškový cukor
horúca voda
citrónová šťava
potravinárska červená farba alebo sirup červenej farby

PRÍPRAVA :

Na cesto vyšľaháme do peny žĺtky s práškovým cukrom, pridáme múku zmiešanú s práškom do pečiva, vodu, olej a nakoniec ručne jemne vmiešame tuhý sneh z bielkov a štipky soli. Rozotrieme na menší pekáč vyložený papierom na pečenie a v rúre zohriatej na 180°C pečieme cca 12-15 minút. Vyberieme z rúry, necháme čiastočne vychladnúť, preklopíme na čistý papier a stiahneme papier na pečenie. Necháme úplne vychladnúť. Z vychladnutého cesta vykrojíme 9 koliesok priemeru 8 cm.

Zvyšok piškótového cesta rozmrvíme do misy, pridáme mleté orechy alebo mandle (ja som dnes použila mleté mandle, ale väčšinou používam mleté vlašské orechy, akurát dnes sa mi nechcelo rozbíjať), citrónovú šťavu, rum (nemusí byť) a rozvar z džemu a vody (v troche vody rozvaríme dohladka domáci džem - ja som dnes pomíňala zvyšky džemu z červených mirabeliek a džemu z josty, a použila som zvyšok ovocného pyré z lesnej zmesi - asi 1 PL, ktoré mi zostalo z iného receptu). Časť rozvaru som si odložila (asi 4-5 PL)Zmes dobre premiešame.

A ideme skladať tortičky :  

Použijeme formičku, ktorou sme vykrajovali korpusy (používam formičky, ktoré slúžia na tvarovanie ryže, pyré a podobne, teraz som použila tú menšiu okrúhlu formičku).

Do formičky vložíme jeden krúžok, natlačíme lyžicou časť punčoviny (asi 1 kopcovitú lyžicu), utlačíme, vložíme druhý krúžok (môžete nechať čisté cesto alebo ako ja namočiť do zvyšku rozvaru), opäť natlačíme lyžicu punčoviny, prikryjeme tretím krúžkom, dobre pritlačíme a cez formičku pretlačíme von (zaručí nám do pekný hladký tvar). Takto urobíme všetky tri tortičky.

Pripravíme si polevu - práškový cukor preosejeme, pridáme po troške vriacu vodu, citrónovú šťavu (môžete použiť iba vodu) a farbivo - dnes som precedila trocha rozvaru, ale musím povedať že s farbivom býva poleva krajšia aj farebne aj konzistenčne. Polejeme tortičky, necháme trocha zatuhnúť a ozdobíme podľa fantázie.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára