26. marca 2023

Makovky a lúpačky

Domáce pečivo robievam zriedkavo, skôr sa orientuje ma domáci kváskový chlebík. Ale "lúpačky" mám celkom rada a aj zvyšok rodiny a chcela som vyskúšať, ako chutia domáce, pretože márna sláva "domáce je domáce", vieme čo jeme.
 
 
Zistila som, že príprava nie je náročná a čerstvé chutili naozaj výborne. S cestom sa dobre pracovalo, krásne, priam ukážkovo nakyslo a aj po upečení boli rožky aj slimáky vo vnútri mäkučké ako vatička. 
 

POTREBUJEME (na 8 kusov) :
 
kvások
 
100 g vlažnej vody
20 g čerstvé droždie
1 ČL med
130 g hladká múka
 
cesto
 
vykysnutý kvások
120 g  voda
100 g práškový cukor
štipka soli
1 PL rozšľahané vajíčko
70 g masť (dala som 20 g masť a 50 g maslo)
370 g hladká múka
 
na dokončenie
 
zvyšok rozšľahaného vajíčka
celý mak
 
PRÍPRAVA :
 
Zo surovín určených na kvások zarobíme kvások a necháme vykysnúť - ja som zmiešala varechou a nechala "nabehnúť" v miske "kyske". Do vzídeného kvásku pridáme suroviny určené na cesto a varechou alebo robotom vypracujeme cesto, ktoré necháme kysnúť pokiaľ nezdvojnásobí svoj objem.
 
Cesto dáme na podložku a rozdelíme na 8 zhruba rovnakých častí. Ja som robila polovicu ako slimáky a polovicu ako rožky.
 
Na slimáky si z cesta ušúľame šúľky dlhé asi 30 - 35 cm a hrubé cca 1,5 cm. Na podložke zo šúľkov stočíme slimáky.
 

Na rožky rozvaľkáme cesto do varu trojuholníka, na hrúbku cca 1,5 - 2 mm a zo širšej strany zrolujeme rožky, ktoré na záver zatočíme do tvaru makovky. 
 
  
 
 
 
Takto pripravené pečivo dáme na pekáč vyloženým papierom na pečenie, prikryjeme utierkou a necháme podkysnúť cca 1/2 hodinu až 3/4 hodinu, podľa teploty v miestnosti.Po vykysnutí potrieme mašlovačkou zvyšným rozšľahaným vajíčkom a posypeme celým makom.  
 
 
Pečieme v rúre vyhriatej na 190°C cca 20 minút, čas pečenia si treba odsledovať podľa svojej rúry. Mne stačilo presne 20 minút, ako bolo uvedené v recepte.
 

 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára