16. septembra 2021

Mrkvová torta s pomarančovým krémom

Na  dnes  sa  mi ohlásila  NAJ  kamoška aj s manželom. Na FB sa jej veľmi pozdávali  delikatesné  mrkvové rezy s pomarančovým krémom. Preto som sa rozhodla pripraviť jej ochutnávku  toho fajného koláčika, ale tentoraz v podobe menšej torty. A tortička mala úspech, zjedla sa skoro celá, pretože kombinácia voňavého mrkvového korpusu a pomarančového krému je ozaj výborná. 


POTREBUJEME (na tortu s priemerom 20 cm) :

korpus

3 malé vajíčka alebo 2 veľké
2 väčšie mrkvy
1 jablká
1/2 hrnčeka hnedý cukor
1/2 hrnčeka polohrubá múka
1/2 hrnček celozrnná múka
100 g hustý biely neochutený jogurt
2 ČL voňavé korenie alebo škorica
1 ČL sóda bikarbóna
1 ČL prášok do pečiva
1/2 hrnčeka rastlinný olej (používam olej z vlašských orechov)
hrsť mletých alebo posekaných vlašských orechov
hrsť sušeného ovocia posekaného na malé kúsky
štipka soli

krém

500 g Mascarpone
250 ml smotana na šľahanie
3 PL práškový cukor
kôra z 1 pomaranča
3 kvapky prírodný extrakt "horký pomaranč" 

iné : 

citrusový džem so zázovorom (alebo pomarančový, prípadne marhuľový)
likér Cointreau (pomarančový likér)
čokoláda Margot


PRÍPRAVA :

Oddelíme žĺtka a bielka. Z bielok a soli vyšľaháme tuhý sneh. Žĺtka vyšľaháme s cukrom do peny, pridáme olej, jogurt, orechy, prešľaháme a postupne zľahka vmiešame obe múky zmiešané so sódou bicarbonou, práškom do pečiva a voňavým korením alebo škoricou. Úplne nakoniec ručne vmiešame najemno postrúhanú mrkvu, nahrubo postrúhané jablká, posekané sušené alebo kandizované ovocie a sneh z bielkov. Úplne najviac sa hodí kandizovaná pomarančová kôra - ja som nemala, tak som dnes použila kandizované čerešne, sušené marhule a lyofylizované čučoriedky a jahody, ktoré už bolo potrebné minúť. 

Cesto rozdelíme rovnomerne do 3 foriem s priemerom 20 cm, ktorých dno som vyslala papierom na pečenie a v rúre zohriatej na 180°C pečieme asi 15 -17 minút - vyskúšame špajdľou (každá rúra pečie inak, preto sa čas pečenia môže líšiť). Korpusy necháme vychladnúť a stiahneme papier). 

Pokiaľ korpusy chladnú pripravíme krém - zmixujeme Mascarpone, cukor, pomarančovú kôru - ja som ochutila aj pár kvapkami pomarančového esenciálneho oleja DoTerra Wild Orange (určeného na potravinárske účely). Krém je výborný aj v kombinácii Mascarpone - tvaroh, a myslím, že aj čisto tvarohový by bol super. 

Korpusy som pomocou silikónového štetca potrela pomarančovým likérom Cointreau a nasledne džemom. Mne sa k tomuto koláču úplne najviac hodí pomarančový džem - robila som verziu s džemom "horký pomaranč" a bola výborná. Dnes som použila citrusový džem s kúskami zázvoru, ktorý som dostala od kamarátky, do ktorého som pridala 1 PL domáceho marhuľového džemu, pretože samotný bol príliš zázvorový.

Na korpus potretý džemom pomocou cukrárskeho vrecka nanesieme 1/3 krému, uhladíme nožom, prikryjeme ďalším korpusom, zľahka pritlačíme, aj druhý korpus potrieme likérom a džemom, nanesieme druhú tretinu krému, opäť uhladíme nožom a položíme posledný korpus, ktorý tiež zľahka pritlačíme. Odporúčam použiť vrecko s hladkou špičkou alebo aj bez, dosiahnete tak rovnomernejšie nanesenie krému a aj preto, že pri natieraní pomocou noža alebo stierky sa krém viac šmýka po džeme. 

Časťou poslednej tretiny krému som tortu zľahka obtrela - boky aj vrch, tak aby vznikla taká polonahá torta. Zvyšok krému som odložila na zdobenie. Tortu som nechala cez noc stuhnúť v chladničke. 

Na druhý deň som tortu dozdobila zvyšným krémom, postrúhanou Margot čokoládou, ktorá výborne dopĺňa túto kombináciu a kúskami sušených marhúľ.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára