18. septembra 2021

Slivkovo-cviklový lekvár

Stále využívam sezónne suroviny, ktoré nám tento rok naša záhrada poskytla. Nie je toho veľa, ale treba byť spokojný aj s málom. Z ovocia sa toho roku urodili iba slivky a zopár jabĺk, a zo zeleniny paradajky, zeler a cvikla. A červenej repe sa teda darilo mimoriadne - niektoré buľvy majú aj 3/4 kg. Niečo rozdám a niečo spracujem - mám čo robiť. 


Zo sliviek (bystrických) som už urobila pečený džem a teraz som degustačne skúsila spracovať posledné slivky, ktorým sa u nás hovorí "durandiové" - to sú také, ktoré nejdú od kôstky. A keďže čislo slivkový džem už máme, napadlo ma k slivkám pridať cviklu. Robievm teplý cviklový šalát, kde k cvikle pridávam (okrem iného) aj trocha džemu - malinového, mirabelkového, ... a je to výborná kombinácia - tak prečo by aj džem s pridaním červenej repy nemohol byť dobrý ? 

Urobila som iba tri degustačné poháriky, pretože už nebolo viac sliviek - ale nabudúce určite urobím viac, pretože tento kombinovaný lekvár je výborný, tuším je ešte lepší ako ten pečený, ktorý je ozaj výborný. A pridám viac červenej repy - na prvý krát som bola dosť opatrná, nechcela som, aby cvikla v džeme dominovala, ale aby ju bolo v pozadí iba jemne cítiť. Ale na môj vkus ju cítiť príliš málo. Do rozpisu uvádzam množstvo červenej repy už v zvýšenom množstve.

POTREBUJEME (na 3,5 pohárika podľa fotografie) :

1,2 kg slivkové pyré
150-200 g červenej repy (očistenej a najemno postrúhanej)
200 g krupicový alebo kryštálový cukor
citrónová šťava z 1/2 citróna
pomarančová šťava z 1/2 pomaranča
1-2 ČL voňavého korenia (použila som zmes Jablkový závin)

PRÍPRAVA :

Najskôr treba získať pyré zo sliviek. Umyté slivky som rozdelila do dvoch širších hrncov, podliala som asi 1/2 dl vody a na miernom ohni som slivky rozvarila. Popučila som ich pučidlom na zemiaky, rozmiešala a prepasírovala. To je tá horšia časť práce. Do pyré som pridala cukor, najemno postrúhanú surovú cviklu, šťavu z citróna a pomaranča, voňavé korenie a celú zmes som pomaly odparovala k požadovanej konzistencii (urobila som skúšku na vychladenom tanieriku). Ďalší postup je klasika - džem som plnila do vriacou vodou vypláchnutých a do sucha utretých pohárikov, hrdlo pohárikov aj umyté a suché viečka som potrela vysokopercentným alkoholom a uzavrela som ich. Poháriky som otočila hore dnom a v tejto polohe som ich nechala úplne vychladnúť. Nezaplnený pohárik padol za obeť okamžitej degustácii. Džem je výborný samotný, na toastíku alebo do koláčov či buchiet.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára