20. júna 2021

Losos s pšenovým šalátom

Udreli tropické horúčavy a posledné čo chcem, je dlho stáť pri sporáku a variť. Okrem toho v tom teple sa človeku nežiada žiadne na trávenie ťažké jedlo. Ja varím veľmi intuitívne - zvyčajne ešte ráno neviem čo bude na obed, takže som prelustrovala zásoby a nakoniec som k lososovi zvolila pšeno so zeleninou - a vzniklo z toho toto multi farebné a chutné jedlo.

POTREBUJEME (4 porcie) :

4 kusy lososa
soľ 
čerstvo mleté korenie (používam farebné)
2-3 PL olivový olej
200 - 250 g pšeno
500 - 700 g vody
zeleninu podľa chuti - ja som použila mrkvu, zelenú špargľu, stonkový zeler, červenú cibuľu, cherry paradajky
ryžový ocot alebo citrón
petržlenová vňať alebo pažítka, prípadne čerstvá mäta či čerstvý kôpor, kto má ako rád

PRÍPRAVA :

Najskôr je potrebné uvariť pšeno, ktoré potrebuje trocha vychladnúť. Pšeno 2-3x prelejeme v sitku vriacou vodou, aby stratilo horkosť, dáme do hrnca, zalejeme studenou vodou (pomer pšeno - voda je 1:2 až 2,5), osolíme a uvaríme do mäkka, mne to trvalo cca 10-12 minút. Zvyšnú vodu som scedila, bolo jej minimum a pšeno som nechala čiastočne vychladnúť.

Lososa robievam zvyčajne iba jednoducho - rozpálim panvicu, pridám olivový olej, vložím lososa a pečiem zo všetkých strán - najskôr a najdlhšie kožou dolu, potom obrátim a nakoniec krátko opečiem aj boky, ak sa mi zdá že je ešte nedopečený, vrátim kožou dolu a pár minút dopečiem. Je ťažko určiť čas opekania v minútach, záleží to od hrúbky lososa. Losos by mal byť zvonku pekne opečený, koža chrumkavá a vnútro šťavnaté.

Medzitým ako sa mi opekal losos som do vlažného pšena pridala nadrobno pokrájanú zeleninu (mrkvu som pokrájala na malé kocky a spolu so špargľou som ju urobila v pare) - využila som hrniec s variacim sa pšenom, do ktorého som vložila sitko so zeleninou a prikryla som pokrievkou). Zvyšnú zeleninu som použila čerstvú - rovnako pokrájanú na malé kúsky. Pšeno som zmiešala so zeleninou, ochutila soľou a korením a nakoniec som pridala pár kvapiek ryžového octu - pôvodne som chcela použiť citrón, ale zistila som, že sa minul. Premiešala som a hneď podávala s teplou rybkou, dekorované pažítkou, ktorú som použila aj do šalátu, rajčinkou a kvetom boráku. A veruže to bola dobrota.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára