29. septembra 2018

Jablkovo-medový koláč

Občas príde chuť aj na zdravšie maškrty. Tak som sa inšpirovala receptom tučka Toma na tento jednoduchý koláč zo špaldovej múky s jablkami, medom a orieškami - je to jednoduchý koláčik, nenáročný na suroviny či prípravu - ale z tanierov mizne rýchlosťou blesku. Recept som iba jemnučko doťukla podľa svojich predstáv.



Na formu s priemerom 20 cm potrebujeme :

4 veľké vajíčka (žĺtky a bielky zvlášť)
2 PL med + na pokvapkanie
1 hrnček celozrnná špaldová múka jemne mletá
cca 1 dl mlieko
1 PL maslo 1
1 ČL prášok do pečiva
2 ČL škorica
1 veľké alebo 2 menšie jablká
štipka soli
sekané oriešky, plátky mandlí



PRÍPRAVA :

Z bielkov a štipky soli ušľaháme tuhý sneh. Žĺtka vymiešame s 1 PL medu, pridáme múku s práškom do pečiva - ak je zmes príliš hustá, pridáme mlieko.  V recepte bola klasická špaldová múka, ja som ju nahradila celozrnnou. Nakoniec jemne vmiešame sneh. Jablká očistíme, prekrojíme na štvrtiny, odstránime jadrovník a nastrúhame na čo najjemnejšie plátky, cca 1 mm hrubé (ja som použilana krájanie V krájač). 



Tortovú formu vystelieme papierom na pečenie (dno), ja som boky nijako neošetrila, ani som nenatierala ani nevysýpala a krásne rovnomerne sa mi korpus zdvihol. Polovicu cesta rovnomerne rozotrieme na spodok formy, uložíme plátky jabĺk po celej ploche, vo viacerých vrstvách (asi 1/5 som si nechala navrch), posypeme škoricou alebo perníkovým korením, môžeme posypať trochou orieškov, nalejeme zvyšnú časť cesta (ja som zle odhadla polovicu - spodok bol vyšší ako vrch, ale to je iba detail), navrch som v jednej vrstve rozložila na cesto zvyšné plátky jabĺk (nemusí byť). Pečieme 20 minút v rúre zohriatej na 180°C, potom vrch koláča potrieme druhou lyžicou medu, posypeme posekanými alebo pomletými orieškami a ešte 10-15 minút dopečieme (skúsime špajľou). Ja som použila lesný med, ktorý má výrazješiu chuť a dodal tomu ten správny šmrnc. Nechala som vo forme vychladnúť, vrch som jemne poprášila škoricou. Pred podávaním som pokvapkala medom a posypala plátkami nasucho opečených mandlí. Je to lahodný, nepresladený dezert, patriaci do kategórie zdravších maškŕt. Viem si ho predstaviť aj s dusenými teplými jablkami, či teplým jablkovým kompótom.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára