23. septembra 2018

Zapekané bataty

Bataty (sladké zemiaky) som "objavila" pred necelými dvomi rokmi a priznám sa, prvý krát som k nim pristupovala so značnou nedôverou - čakala som výraznú sladkú chuť, ktorú som si k zemiakom nejako nevedela predstaviť - ale zistila som, že keď sa vhodne doplnia napr. syrom či cesnakom, sú výborným jedlom alebo prílohou. 




Okrem toho bataty majú menej kalórií a viac vitamínov ako klasické zemiaky, takže sú vhodné aj pri redukcii váhy.

Moja najobľúbenejšia úprava je asi varenie a následné spracovanie na kašu s kúskom masla, soľou, korením a trochou parmezánu - používam ako prílohu k mäsu, rybám, ale chutí výborne aj samostatne. Dajú sa rôzne kombinovať - s klasickými zemiakmi, s mrkvou, petržlenom, kvakou ... možností je veľa.

Ale dnes som sa rozhodla pripraviť bataty ako hlavné jedlo - a zvolila som pečené so syrom a bylinkami.

Na 1 porciu potrebujeme :

1 väčší batat (150 - 200 g)
40 g syr (slaný, s modrou plesňou, bryndza, ...)
1 PL olivový olej
soľ
korenie
bylinky (ideálne čerstvé)
1 strúčik cesnak
1-2 plátky sušenej šunky alebo slaniny (nemusí byť)

 PRÍPRAVA :

Batat umyjeme, osušíme (nešúpeme) a po dĺžke prekrojíme na polovicu. Reznú stranu popicháme vidličkou a celý zemiak potrieme olejom - najlepšie to ide keď si olej dáte do dlane a zemiak láskyplne potriete 😁, ale ide to aj mašlovačkou. Obe polovice vložíme na pekáč vystlaný papierom na pečenie a v rúre zohriatej na 185°C pečieme cca 40-45 minút, pokiaľ nie je vnútro mäkké - skúšam kovovou ihlou na špízy - čas pečenia závisí od veľkosti batatu aj rúry.

Po upečení vyberieme z rúry, necháme pár minút chladnúť, opatrne vyberieme lyžicou vnútro tak, aby sme nepoškodili šupku. Do batatovej dužiny pridáme syr (kúsok syra necháme na posypanie), soľ (solíme opatrne, ak je syr veľmi slaný, soliť netreba), korenie, bylinky, premiešame a zmes rovnomerne rozdelíme do šupiek z batatov. Navrch rozmrvíme zvyšok syra (môžeme pridať aj nadrobno pokrájanú sušenú šunku či slaninu) a v rúre zapekáme pod grilom (alebo použijeme funkciu horný ohrev) cca 4-5 minút, pokiaľ sa syr neroztopí. Podávame teplé. 


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára