8. októbra 2018

Zdravšie prílohy

... alebo ako zakamuflovať zeleninu do jedla


Pred nejakým časom som sa rozhodla zatočiť s kilami navyše, tak som prešla na zdravšiu stravu, ktorá zahŕňala oveľa väčšie množstvá zeleniny, aké som dovtedy jedla - a keďže išlo o zdravú stravu, zelenina bola zväčša pripravovaná iba varením či na pare. A ako to obvykle býva, po čase sa mi takto pripravená zelenina objedla, tak som hľadala iný spôsob jej úpravy. 

Nakoniec som zistila, že zelenina pripravená ako pyré či kaša je pre mňa najviac prijateľná a postupne som si tieto kaše obľúbila tak, že mi chutia viac ako klasická zemiaková. A zabila som dve muchy jednou ranou - nemusím pripravovať prílohu a zeleninu zvlášť a je to zdravé, chutné a ľahko stráviteľné jedlo. Veľkou výhodou je aj veľká variabilnosť použitých druhov zeleniny. 

V tejto forme zeleninu zjedia aj jej zarytí odporcovia - napríklad detičky, ktoré zeleninu v klasickej podobe nechcú papať. Ak chcete pyré troška hutnejšie a sýtejšie, pokojne pridajte k zelenine 1-2 zemiaky.

1) BATATOVÉ PYRÉ

Bataty (sladké zemiaky) som začala používať asi pred rokom a zistila som, že pri vhodnom dochutení je to zdravá a chuťovo výborná príloha. Bataty majú oveľa viac vitamínov a látok prospešných pre organizmus ako klasické zemiaky. Samotné uvarené bataty mi pripomínajú chuťou asi najviac varenú mrkvu - treba ich niečím oživiť. Ja robievam buď čisto batatové pyré (očistené, pokrájané a uvarené bataty, rozmixované z kúskom masla a troškou mlieka či smotany + soľ, korenie) alebo mix s klasickými zemiakmi v rôznom pomere. A ak do pyré pridáte strúhaný parmezán, tak to bude dokonalé - táto kombinácia je u mňa TOP. 
Ak nechcete pyré, bataty sú výborné aj uvarené, na plátky pokrájané, potreté olivovým olejom s cesnakom a soľou a zapečené v rúre.




2) TEKVICOVÉ PYRÉ

Na mesiačiky pokrájaná tekvica Hokkaido, do mäkka upečená v rúre - následne dužinu stiahneme zo šupky, premixujeme s kúskom masla, troškou mlieka či smotany - na dochutenie sa hodí soľ, korenie, karí korenie a tiež parmezán. Tekvicu môžete kombinovať s vareným zemiakom.




3) MRKVA, ZEMIAKY, BATATY 

Postup klasika - uvariť a rozmixovať s maslom a mliekom, ochutiť soľou, korením, muškátovým orieškom, syrom - podľa chuti.




4) KARFIOLOVÉ A BROKOLICOVÉ PYRÉ

Domäkka uvarený karfiol a brokolica, rozmixované a ochutené soľou a korením. Toto pyré je také jemnejšie - vodovejšie, odporúčam pridať jeden uvarený zemiak.




5) KVAKOVÉ PYRÉ

Kvaku som ochutnala prvý krát iba nedávno a pyré z nej je jemné a lahodné. Aby bolo lahodnejšie, môže sa uvariť v smotane. Ochutila som iba soľou a korením, hodí sa k chuťovo výraznejšiemu mäsku, alebo k nemu pridať chuťovo výraznejšie "pesto" (na foto je petržlenové). Dobre chutí aj v kombinácii so zemiakmi a výborné je v kombinácii s mrkvou.




6) PYRÉ Z KOREŇOVEJ ZELENINY (mrkva, petržlen, zeler)

Postup klasický, môže sa pridať zúvarený zemiak. Na dochutenie sa hodí parmezán alebo kari.




7) ZELEROVÉ PYRÉ

Zeleru sa netreba báť - jeho výrazná aróma sa varením vytratí, takmer ju nie je cítiť. Kombinujem so zemiakom alebo inou koreňovou zeleninou, samotné zelerové pyré je podobne ako z kvaky či karfiolu jemnejšie a vodovejšie. Variť sa dá vo vode alebo v mlieku či smotane - ja varievam aj pol na pol voda a mlieko.






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára