26. februára 2023

Jablkovo - karamelové tartaletky lenivej gazdinej

Tartaletky ako dezert sa mi veľmi páčia, pretože dobre vyzerajú aj chutia a sú variabilné čo sa týka korpusov, náplní aj zdobenia. S prípravou je to troška horšie, čo si budeme hovoriť - je to piplavá robota. V minulosti som ich už zopár krát robila, ale tentoraz som zvolila postup lenivej cukrárky - využila som hotové košíčky, ktoré som objavila u nás v predajni cukrárskych potrieb. Ale pridám na konci príspevku aj môj recept na korpusy, ak by niekto chcel urobiť svoje "misky".
 


 
Ja dávam prednosť ovocným náplniam, preto som zvolila kombináciu jablko - karamel. A aj preto, že jablká z minuloročnej úrody je potrebné minúť a okrem toho jablkové koláče patria k mojim najobľúbenejším. 
 

POTREBUJEME :

9 ks hotové košíčky (priemer 8 cm)
3 jablká 
1-2 PL hnedý cukor
1 PL citrónovú šťavu
1 PL voda 
1 PL chuťovo výraznejší džem (citrusový, marhuľový)
voňavé korenie podľa chuti (použila som zmes Jablkový závin)
3 - 4 PL Lotus nátierka (jemná, označená ako Spread) 
zdobenie podľa chuti 
 
 
PRÍPRAVA :
 
Najskôr si pripravíme plnku. Jablká očistíme, pokrájame na malé kocky, vložíme do hrnca, pridáme vodu, citrónovú šťavu, cukor, voňavé korenie (škorica, perníkové, Jablkový závin, ...) a prikryté za občasného miešania udusíme do mäkka - trvá to iba pár minút, cca 8-10. Ak chcete, môžete zmes nechať aj s kúskami jabĺk, ja som pridala na zvýraznenie chuti a aj kvôli tomu aby bola náplň "krémovejšia" trocha domáceho citrusového džemu a rozmiešala som ho v horúcich jablkách, ktoré som zľahka popučila. Náplň rozdelíme do košíčkov tak, aby bola náplň cca 1-2 mm pod vrchnou hranou košíčkov - sem pôjde karamelová poleva. Náplň necháme vychladnúť.
 
Na polevu som v panvičke s nepriľnavým povrchom na slabom plameni rozpustila jemnú Lotus nátierku, ktorá sa mi ako poleva osvedčila už v minulosti. Je krásne krémová, má príjemnú karamelovú chuť a takú práve akurátne tuhú konzistenciu. Polevu som pomocou lyžice rozdelila na plnku, nechala trošičku zatuhnúť pri izbovej teplote a jemne som ozdobila - ja som použila chrumkavé kúsky a rozdrobené Lotus keksíky. Takto pripravené košíčky som v uzavretej dóze dala stuhnúť do chladničky. A máme hotovo.
 
 
Tu je sľúbený recept na korpusy, ktoré som robila v minulosti (na 3 ks priemer 10,5 cm a 3 ks priemer 9 cm) :
 
240 g hladká múka
95 g práškový cukor
35 g mleté mandle (mandľová múka)
štipka soli
120 g studené maslo
1 väčšie vajíčko
 
Najskôr si pripravíme cesto - zmiesením všetkých surovín. Všetky sypké suroviny (múku, cukor aj mandle) som preosiala. Hotové cesto stlačíme rukou do tvaru hrubej placky, zabalíme do fólie a šupneme do chladničky na cca pol hodinku až hodinku.
 
Cesto som na zľahka pomúčenej podložke (používam silikónovú) rozvaľkala na hrúbku cca 2 -2,5 mm, formičkami som vykrojila spodky koláčikov (kruhy), vložila som ich do formičiek, zvyšky cesta som rýchlo spracovala (cesto rýchlo mäkne a lepí sa) a opäť rozgúľala, vykrojila som 3 pásy široké asi 2,5 - 3 cm (šírka podľa výšky formičiek) - pásy som vložila na boky do troch mini tortových foriem, zľahka som ich pritlačila a zvyšok z dĺžky odrezala. Dná som popichala vidličkou, aby sa cesto príliš nenafúklo do výšky. Piekla som do ružova vo vyhriatej rúre na 180°C - cca 10 - 15 minút, podľa toho ako vám pečie rúra.  
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára