19. februára 2023

Karamelovo - kávová torta

Rozmýšľala som, čo upiecť na víkend. Tento rok sa snažím piecť najmä zo zásob čo mám doma, takže som prehľadala špajzu aj moju cukrársku skriňu (no áno, mám jednu skriňu s pomôckami a zásobami na pečenie, aj keď pečiem iba pre nás - nejako sa mi toho nazbieralo za pár rokov) a zistila som, že je tam dosť piškót, zvyšky mandľovej múky z makróniek (také tie hrubšie kúsky), Lotus nátierky, a v košíku v kuchyni boli dva banány. Okrem toho sme mali nasporených aj dosť vajíčok od domácich sliepočiek, ktoré bolo tiež treba zužitkovať.
 

Tak nakoniec vznikla táto chuťovo skvostná torta - pôvodne to mali byť rezy, ale ja neviem za ten svet nakrájať rovnaké a pekné kúsky, tak som zvolila tortu. Vychádzala som z receptu na Opera rezy, ale dosť výrazne som ho prekopala, takže podľa receptu sú nakoniec iba korpusy a zvyšok je improvizácia. Vizuálne nie som veľmi spokojná (tortárka zo mňa nikdy nebude), ale aspoň je rovná a chutí naozaj výborne - jednoducho chuťové nebo.
 

POTREBUJEME (forma s priemerom 20 cm) :
 
korpus
 
4 celé vajíčka
4 bielky
25 g hladká múka
112 g mandľová múka
112 g práškový cukor 

krém

4 žĺtky
2 zarovnané lyžičky instantná káva 
120 g krupicový cukor
35 g voda
160 g maslo
2 PL (kopcovité) Lotus nátierka jemná

kávový sirup

200 ml voda
50 g krupicový cukor
2 ČL instantnej kávy 
rum podľa chuti (alebo rumová aróma)

čokoládová ganache (do torty)

50 g horká čokoláda
50 ml smotana na šľahanie
 
poleva
 
40 g horká čokoláda
40 g smotana na šľahanie
 
okrem toho
 
3 stredné alebo 2 veľké banány
okrúhle piškóty (minula som skoro celý väčší balík)  
(r)um
Lotus sušienky
cukrové ozdoby
 

PRÍPRAVA :
 
Príprava má niekoľko etáp. Najskôr si pripravíme mandľové cesto - mandľovú múku a práškový cukor preosejeme, pridáme celé vajíčka a miešame pokiaľ zmes nie je nadýchaná a krémová. Primiešame múku a nakoniec jemne  stierkou vmiešame tuhý sneh z bielkov a štipky soli. Cesto nalejeme do formy, ktorej dno som vystlala papierom na pečenie (ja som použila 3 rovnaké formy, pretože nerada prekrajujem, ale nebola to dobrá voľba - lepšia bude jedna vyššia forma). Pečieme v rúre vyhriatej na 200°C pečieme asi 8-10 minút, kým vrch nebude jemne ružový. Vyberieme z rúry a necháme úplne vychladnúť. 

Po vychladnutí stiahneme papier na pečenie, korpus položíme na čistý papier a prekrojíme na 3 časti. 

Kým sa pečie korpus pripravíme si kávový sirup, a to tak, že zmiešame všetky ingrediencie, privedieme k varu, necháme minútku variť, odstavíme a necháme úplne vychladnúť. Po vychladnutí pridáme rum alebo rumovú arómu (nemusí byť, torta bude výborná aj tak, ale nebude to celkom ono).

A ideme na krém - žĺtky vyšľaháme v ohňovzdornej mise do svetlej peny. V miske si zmiešame cukor s vodou a kávou, privedieme k varu a zahrejeme na 115°C. Postupne túto zmes zašľaháme do žĺtkovej peny, nakoniec postupne pridávame zmäknuté maslo a šľaháme (najskôr na nižších obrátkach, postupne zvýšime) až pokiaľ krém nevychladne. Nakoniec všľaháme Lotus nátierku.

Čokoládový krém je klasická ganache - smotanu zahrejeme pod bod varu, zalejeme ňou nasekanú čokoládu (odporúčam posekať na menšie kúsky, aby sa dobre rozpustila), 1-2 minúty necháme postáť a rozmiešame na hladký krém, ktorý čiastočne necháme vychladnúť.
 

A ideme skladať :

Krém si rozdelíme na 5 častí. Prvú časť korpusu potrieme kávovo-rumovým sirupom, natrieme prvú časť krému, do krému uložíme piškóty s kolieskom banánu uprostred, ktoré namočíme v kávovo-rumovom sirupe, potrieme druhou časťou krému, priložíme druhý korpus, ktorého spodnú stranu (tú ktorú ukladáme na krém) potrieme polovicou čokoládovej ganache, vrchnú stranu pokvapkáme kávovo-rumovým sirupom, tretia časť krému, znovu zlepené piškóty s banánom, namočené v kávovo-rumovom sirupe, štvrtá časť krému, posledná časť korpusu s čokoládovou ganache potretou spodnou stranou. Poslednou časťou krému potrieme boky a vrch torty a dáme do chladničky stuhnúť.

Po stuhnutí ozdobíme podľa chuti - ja som vrch torty poliala čokoládovou ganache a boky obalila rozmixovanými Lotus sušienkami, pretože som mala málo krému a boky boli trocha hrbaté - to spôsobilo to pečenie v troch formách, preto bude lepšia jedna vyššia forma a korpus prekrojiť horizontálne na tri časti. 
 
Čokoládovú ganache na vrch torty pripravíme rovnako ako čokoládovú vrstvu - smotanu zahrejeme po bod varu a zalejeme ňou nasekanú čokoládu, rozmiešame, necháme čiastočne vychladnúť a polievame.
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára