18. marca 2022

Losos so špargľou a jednoduchou vínovou omáčkou

Celú zimu nedočkavo čakám, kedy sa na pultoch obchodov objaví zelená špargľa, ktorú som si za posledné roky obľúbila. Konečne som sa dočkala aj tento rok. Tentoraz som špargľu pripravila na večeru iba ako jednoduchú prílohu k lososovi.
 

Žiadalo sa mi aj trocha omáčky, tak som sa inšpirovala u profesionála a pripravila som jednoduchú vínovú omáčku zo surovín čo chladnička dala - moja omáčka je taká rustikálnejšia, nemixovala som ju - priznala som aj kúsky na jemno pokrájanej šalotky, ale ak máte radi jemné omáčky, pokojne premixujte a prepasírujte.
 
POTREBUJEME (2 porcie) :
 
2 kúsky lososa s kožou
zelenú špargľu (množstvo podľa chuti)
1-2 PL olivový olej
1 PL maslo
1-2 ks šalotka (podľa veľkosti)
1 dl suché biele víno
2 PL Mascarpone alebo 1-2 dl smotana (na varenie, na šľahanie)  
trocha mlieka alebo smotany (ak použijete Mascarpone)
trocha citrónovej šťavy
soľ
čerstvo mleté farebné alebo čierne korenie

PRÍPRAVA :

Lososa som opláchla, osušila a opiekla na troche rozohriateho olivového oleja. Opekám najskôr na koží - cca 3-4 minúty a potom z každej strany asi po 1-2 minútach, v závislosti od hrúbky lososa. Losos má po tepelnej úprave byť vo vnútri pekný ružový a šťavnatý, nie je žiadúce ho opiecť až na smrť (do sucha). Po opečení som jemne ochutila som soľou (treba myslieť na to, že aj omáčka rybku dochutí).
 
Špargľu som umyla, osušila, zo spodnej časti som odkrojila drevnaté časti (cca 2-3 cm, v závislosti od hrúbky špargle - hrubšie kusy majú väčšiu časť tuhú ako tenšie). Zvyčajne robím špargľu iba na pare (v sitku nad vriacou vodou), tentoraz som ju však opiekla na olivovom oleji a masle. Dĺžka opekania závisí od hrúbky špargle, ja som tentoraz mala hrubšie kusy, takže sa opekala dlhšie - asi 5-7 minút, za občasného obracania. 

Na omáčku som na olivovom oleji opiekla do sklovita na jemnučko pokrájanú očistenú šalotku, pridala som víno, nechala som odpariť alkohol a zredukovať tekutinu úplne na minimum a pridala som Mascarpone (nemala som doma smotanu). Mascarpone som za stáleho miešania nechala úplne roztopiť a pridala som trocha mlieka na zriedenie, prevarila som, zredukovala na požadovanú hustotu a ochutila kvapkou citrónovej šťavy, soľou a korením.

Ja som mala toto jedlo na večeru, tak som podávala iba s mikrobylinkami, ale pokojne môžete k rybke a špargli prílohu podľa chuti.
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára