15. júna 2022

Jahodovo-malinové košíčky

V záhrade dozrievajú posledné jahody, tak sa snažím pripraviť pre rodinu sezónne dezerty s ich použitím, pretože rada využívam sezónne suroviny. Džem som už navarila, aj bublanina a cheesecake s jahodami boli, a tak som teraz zvolila tieto mini košíčky.
 
  
Z dávky uvedenej v recepte mi vyšlo 8 košíčkov s priemerom formičky 5,5 cm a dva mini tarty, každý s priemerom 10 cm. Odhadom dávka vystačí na cca 12-14 košíčkov, podľa hrúbky cesta vo formičke.  

 
POTREBUJEME :
 
cesto :

240 g hladká múka
95 g práškový cukor
35 g mleté mandle (mandľová múka)
štipka soli
120 g studené maslo
1 väčšie vajíčko

plnka :

cca 300 g čerstvé jahody
cca 100 g mrazené maliny
1-2 PL kryštálový cukor
1 zarovnaná ČL škrob
trocha vody

zdobenie :

70 g mliečna čokoláda (ja som mala s obsahom 40% kakaa)
35 g smotana na šľahanie
lyofilizované jahody / maliny
sekané nesolené pistácie
 
 
 
PRÍPRAVA :

Najskôr si pripravíme cesto - zmiesením všetkých surovín. Všetky sypké suroviny (múku, cukor aj mandle) som preosiala. Hotové cesto stlačíme rukou do tvaru hrubej placky, zabalíme do fólie a šupneme do chladničky na cca pol hodinku až hodinku.

Medzitým si pripravíme plnku. Umyté jahody pokrájame a spolu s cukrom rozvaríme na kašu. Pridáme maliny (nemusí byť - ja mám však túto kombináciu veľmi rada). Za občasného miešania varíme na požadovanú hustotu, alebo zahustíme škrobom rozmiešaným v troške vody. Necháme vychladnúť.

Pripravíme si formičky - mám vyhliadnuté aj ráfiky na tartaletky s kolmými stenami, ktoré sa mi veľmi páčia, ale keďže to nie je úplne lacná záležitosť a ja tartaletky pečiem iba zriedka, stále váham ... a okrem toho sa neviem rozhodnúť pre tvar (kruh, ovál, štvorec, srdce).
 
Formičky som ničím nemastila, keďže cesto obsahuje maslo. Z cesta som po vybratí z chladničky odštipovala guľky cca vo veľkosti vlašského orecha a túto masu som rovnomerne natlačila do formičiek. Odporúčam skôr trošku hrubšie cesto, aby košíčky vyzerali pekne. Cesto som popichala vidličkou, aby sa úplne nenafúklo (môžete použiť aj slepé pečenie - do košíčkov dať na cesto papierový košíček a nasypať ryžu alebo fazuľu a 2/3 času piecť s touto "záťažou", potom vybrať a dopiecť - ja som bola tentoraz lenivá a piekla som bez). Piekla som na 180°C spolu asi 17 minút - keď sa začali sfarbovať vršky, vybrala som ich z rúry. Ak sa vám spodok nafúkne, ešte teplý treba prepichnúť opatrne vidličkou a spľaskne. 


Do košíčkov som rozdelila ovocnú zmes, nie až celkom po vrch, aby sa zmestila ešte čokoládová ganache.

  
Čokoládu som posekala (ak použijete horkú čokoládu, použite pomer čokoláda - smotana 1:1), zaliala horúcou smotanou a rozmiešala do hladka. Pomocou lyžičky som čokoládu rozdelila na ovocnú náplň. Zvyšok čokolády som dala do mikroténového vrecka, odstrihla špičku a ozdobila. Pokiaľ ganache úplne nestuhla, posypala som košíčky sekanými pistáciami a lyofilizoaným ovocím. Dozdobila som kúskom čerstvej jahody a lístočkom medovky.
 
Košíčky som nechala v uzavretej dóze odležať v chladničke do druhého dňa, aby si korpus potiahol trošku vlhkosti z náplne a troška zmäkol. A potom sme už iba vychutnávali.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára