20. júla 2021

Celozrnný kysnutý koláč

Pôvodne som robila iba verziu z bielej múky, ale zistila som, že celozrnný verzia je rovnako chutná - tak prečo neurobiť koláč aspoň kúsok zdravší. Celozrnná verzia vznikla vlastne iba náhodou, keď som doma nemala hladkú pšeničnú múku ale zato sme mali veľkú chuť na tento úžasný koláč. Bol to pokus s dosť veľkými obavami, išla som do toho s tým, že koláč sa buď podarí alebo nie - ale obavy boli zbytočné - koláč bol ľahučký a nadýchaný s lahodnou kyslastou chuťou sezónneho ovocia. Pri čisto celozrnnej verzii treba počítať s dlhšou dobou kysnutia (v závislosti od teploty prostredia).

POTREBUJEME (na 1 až 1,5 klasického pekáča podľa hrúbky cesta) :

cesto

2 šálky mlieko
1/2 šálka olej
1/2 šálka trstinový alebo krupicový cukor
1 balenie sušené droždie
2 šálky hladká pšeničná 
2,5 - 3 šálky celozrnná špaldová múka jemne mletá  
1 ČL jedlá sóda
1/2 ČL prášok do pečiva
1/2 ČL soľ
čerstvé ovocie podľa chuti

posýpka

krupicový alebo kryštálový cukor
mleté vlašské orechy
práškový cukor
mletá škorica alebo voňavé korenie (napr. korenie "Jablkový závin")

PRÍPRAVA :

Na cesto v menšom hrnci rozohrejeme mlieko, olej a cukor - zohrievame, pokiaľ sa cukor nerozpustí, trvá to iba pár minút - odstavíme a necháme vychladnúť (zmes nesmie byť horúca, iba vlažná) ... do väčšej misy dáme 4 šálky múky, droždie, , pridáme mliekovú zmes a varechou alebo robotom vymiešame, zakryjeme a necháme kysnúť 1-1,5 hodiny. Následne prisypeme zvyšok múky, pridáme jedlú sódu, prášok do pečiva a soľ. Znovu zmiesime, vylejeme na pekáč potretý olejom a naolejovanými rukami rovnomerne roztiahneme po celom pekáči (vyšiel mi celý klasický veľký pekáč a menší pekáč 30 x 20 cm) .. uložíme ovocie (tentoraz som použila višne a ríbezle), posypeme krupicovým alebo kryštálovým cukrom a mletými orechmi. Pečieme v rúre zohriatej na 180°C cca 25-30 minút, pokiaľ nie je vrch jemne do zlatista upečený.


Pre takmer čisto celozrnnú verziu som použila 2 šálky celozrnnej pšeničnej múky, 2 šálky celozrnnej špaldovej múky a 1/2 šálky pšeničnej polohrubej múky - ostatné suroviny a postup je rovnaký, akurát cesto kyslo dlhšie (2 - 2,5 hodiny), ale kysnutie závisí od teploty okolia - v zime dlhšie, v letných horúčavách kratšie.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára