7. januára 2019

Torta s vôňou ruží


Túto tortičku som pôvodne plánovala piecť k Novému roku, ale keďže máme od Vianoc sklz, bola k sviatku Troch kráľov. Mojim zámerom bolo vyskúšať si prácu so zrkadlovou polevou. Najskôr som uvažovala o čokoládovej torte s hnedo-bielou zrkadlovkou, ale nakoniec zvíťazila ľahšia ovocná varianta. Vzhľadovo má ešte značné rezervy, ale chuťovo je to asi tá najúžasnejšia torta akú som kedy upiekla - minimálne patrí do TOP 3 mojich tortičiek. Aj pri písaní cítim tú opojnú chuť a vôňu. Jednoducho maliny a ružová voda k sebe pasujú fantasticky. Samozrejme ružovú vodu môžete vynechať a torta bude aj tak chutiť fantasticky.



Na tortičku s priemerom 18 cm potrebujeme :

korpus :

7 vajíčok (žĺtky a bielky zvlášť)
7 PL krupicový cukor
7 PL polohrubá múka
štipka soli

krém

500 g Mascarpone
200 ml šľahačková smotana (ja som mala 40%)
1 kopcovitá PC práškový cukor (alebo podľa chuti)
1 ČL vanilkový extrakt
1/2 ČL ružová voda (hlavný zdroj nebeskej vône a chuti)

čokoládova ganache
300 g biela čokoláda
200 g kokosové mlieko

poleva : 

ja som použila hotový produkt - bielu a malinovú zrkadlovú polevu
kúpenú v cukrárskych potrebách, ale chystám sa vyskúšať pripraviť aj doma

iné : 

džem na potretie korpusov (odporúčam malinový)
mrazené alebo čerstvé maliny alebo lesnú zmes
   

 PRÍPRAVA :


Na cesto vyšľaháme bielky so štipkou soli na sneh - nemusí byť úplne tuhý, postupne zašľaháme cukor a po jednom žĺtky. Nakoniec jemne vmiešame múku. Nepridala som žiadny prášok do pečiva a napriek tomu sa korpus pekne zdvihol a bol po upečení jemný a vláčny. Cesto som rovnomerne rozdelila do dvoch tortových foriem s priemerom 18 cm, ktorých dno som vyložila papierom na pečenie. Boky som ničím nenatierala. Piekla som v rúre zohriatej na 180°C 9 minút, potom som teplotu stiahla na 150°C a piekla som ešte cca 15 minút. Treba sledovať - keď sa mi zdalo, že povrch už tmavne, vyskúšala som špajľou. Ak budete piecť vo väčej forme čas pečenia sa môže líšiť. 

Korpusy som po upečení nechala vo forme čiastočne vychladnúť, potom som opatrne nožom obrezala boky, vybrala som korpusy z formy a nechala som ich na mriežke úplne vychladnúť. Po vychladnutí som každý korpus rozrezala na dve polovice. 

Na krém som vymiešala Mascarpone so smotanou a cukrom na hladký krém, pridala som vanilkový extrakt a ružovú vodu - už v tejto fáze bola vôňa opojná. 

Ružovú vodu odporúčam pridávať po kvapkách, má veľmi výraznú vôňu, ak to s ňou preženiete už sa to nedá napraviť a dezert bude príliš voňavý, čo by nebolo dobré, pretože by ste necítili nič iné iba vôňu ruží a to tak intenzívne, že by vás z toho až mohla rozbolieť hlava. 

ružová voda 
Ale rozhodne odporúčam do tejto prísady zainvestovať, môžete ju použiť okrem krémov do zmrzliny, nápojov, limonád, sušienok, cesta, snehových dezertov.
Samozrejme treba kúpiť ružovú vodu vhodnu na varenie a pečenie, pretože existuje aj varianta kozmetická. Ja som zohnala cez e-shop. Vydrží veľmi dlho, kedže sa dávkuje ozaj v minimálnych množstvách. Dávkovanie záleží aj od toho, či máte ružovú vodu vo forme koncentrovanej esencie alebo zriedenú (tá moja bude zrejme esencia).


Ružová voda sa vyrába destiláciou z damascénskych ruží. Má ukľudňujúce účinky na pleť a unavené oči. Pri vnútornom použití odporuje trávenie aj vylučovanie toxínov. Na Blízkom východe sa bežne používa pri varení a pečení. 


A ideme skladať : spodný korpus potrieme džemom, pridáme tretinu krému, posypeme malinami alebo lesnou zmesou, jemne vtlačíme ovocie do krému, priklopíme druhou polovicou prvého korpusu, ktorý sme tiež potreli džemom (z oboch strán), zopakujeme krém a ovocie, ďaľší korpus potretý z oboch strán džemom, krém a ovocie a prikryjeme poslednou časťou korpusu, ktorý sme potreli džemom iba zo spodnej časti. Jemne pritlačíme, zarovnáme okraje, ak nám nejaký krém z bokov vylezie, pokojne ním potrite vrch tortičky. Tortu dáme do chladničky zatuhnúť. Pred polievaním polevou treba dať tortu do mrazničky - aspoň na hodinku, ale niekde som videla že píšu 2-3 hodiny. Mne poradili na 10 minút, ale ako som zistila, to je málo.

Ja som vrch tortičky potierala 2x ganache z bielej čokolády a kokosového mlieka  (zohriatym mliekom som zaliala polámanú čokoládu, nechala som minútku postáť a rozmiešala som na hladnú hmotu), ale pokojne môžete použiť aj krém - dozvedela som sa, že pod zrkadlovú polevu môže vraj ísť aj krém, ale nemám to odskúšané. Polevu (v mojom prípade hotovú), na prvý krát som si netrúfla na vlastnú (ale chystám sa vyskúšať), zahrejeme na 29-30°C (mne odporučili na 40°C a bolo to veľa, bola príliš teplá a netuhla tak ako by mala - následne mi skúsenejšie  cukrárky poradili teplotu 29°C) a polejeme ňou zmrazenú tortu. Polievame nad pekáčom alebo inou vhodnou podložkou, poleva dosť steká. Zvyšná poleva by sa mala dať opakovane použiť. Po poliatí opatrne zospodu zoberieme nožom alebo stierkou prebytočnú polevu a tortu dáme stuhnúť do chladničky. A už len netrpezlivo čakáme kedy budeme môcť ochutnať prvý kúsok tejto dobroty. 




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára