6. decembra 2018

Keksíky s chuťou stredného východu

originál zo stránky www.marthastewart.com, foto Mike Krautter

Inšpirácia : www.marthastewart.com  

Tieto iránske ryžové sušienky (Nan-e Berenji) som jednoducho musela vyskúšať kvôli netradičným prísadám typickým pre túto kuchyňu - ryžová múka, ružová voda a kardamón. 

Ružovú vodu mám v zbierke svojich prísad už dávnejšie a zatiaľ som ju použila iba do jedného či dvoch receptov - jej vôňa je opojná a zaujímalo ma ako bude fungovať v týchto sušienkach spolu s kardamónom, ktorý má tiež svoju špecifickú vôňu. Okrem toho som bola zvedavá, ako bude v ceste fungovať ryžová múka, s ktorou som doteraz nerobila.. 

Chuť sušienok je lahodná, v pozadí je cítiť opojnú vôňu ružovej vody, ale pri ich príprave som skoro prišla o nervy - s cestom sa robilo pomerne ťažko, pretože sa stále rozpadalo, a to aj keď som pridala tekutinu. Nakoniec sa mi podarilo sušienky urobiť, ale pri stláčaní sa kraje "trhali".

Na 18 menších kusov (priemer cca 3,5 cm) potrebujeme :

3/4 šálky nesolené maslo (cca 115 g)
1/4 šálky kryštálový alebo krupicový cukor
1/8 ČL ružová voda (určená pre potravinárske účely)
1 žĺtok z väčšieho vajíčka
1/2 šálky hladká múka
3/4 šálky ryžová múka + na posypanie podložky
1/2 ČL mletý kardamón
1/2 ČL soľ

PRÍPRAVA :

Maslo rozpustíme na malom plameni a zohrievame ho až pokiaľ nezíska tmavšiu hnedú farbu a nevonia po orieškoch (cca 5-7 minút). Následne precedíme cez husté sito, alebo cez viac vrstiev gázy a necháme čiastočne vychladnúť. V hrnčeku zalejeme cukor 2 PL vody a na malom plameni necháme cukor rozpustiť. Dáme do väčšej misy, pridáme ružovú vodu, zmiešame, pridáme žĺtok a šľaháme pokiaľ zmes nezíska bledú farbu a čiastočne nezhustne. V tomto okamihu začneme postupne pridávať maslo. V ďalšej mise zmiešame obe múky, soľ a kardamón. Spojíme múkovú a maslovú zmes, premiešame, z misy dáme na vhodnú podložku a vypracujeme kompaktné cesto. Z cesta robíme guľky veľkosti menšieho vlašského orechy, v dlani jemne stlačíme, uložíme na plech vystlaný papierom na pečenie, a jemným tlakom stlačíme vzorovanou časťou tĺčika na mäso - tento vzor je pre tieto sušienky typický (musím nájsť starý drevený tĺčik na mäso s hustejším vrúbkovaním, táto nová neurobila taký pekný vzor). Keď pripravíme všetky sušienky, pečieme v rúre zohriatej na 175°C cca 16 - 18 minút. Treba sledovať, keď od spodu začnú chytať farbu vyberieme von a necháme na plechu úplne vychladnúť.


moje keksíky

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára